چکیده:
هدف : هدف پژوهش حاضر شناسایی رسانه های اجتماعی و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حوزه حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری برای به اشـتراکگذاری محتواهای علمی اسـت . روش شـناسی : پژوهش حاضـــر از نوع تحلیلی و رویکرد کیفی و به روش مطالعه دلفی از طریق ١٥ ســـوال باز در بین ٢٠ متخصـص عضـو یک گروه تخصـصـی حفاظت رقمی با بافت های مختلف فرهنگی اعم از کتابخانه ، موزه ، آرشـیو، انجام گرفت . یافته ها: یافته ها نشـان داد که میزان آشنایی پاسخ دهندگان نسبت به برنامه فیس بوک ٢٥% و برنـامـه LinkedIn. ٢٢% Foursquare ٢٠%، ویکیهـا ١٥%، یوتیوب ١٠%، تویتر ٨%، اســـت و هیچ یک با دروازه پژوهشی که وب سایت شبکه اجتماعی مخصوص متخصصان است ، آشنا نبودند و درصد صــفر بود. متخصــصــان برای به روزرســانی منظم اطلاعات در اهداف کاری و بالا بردن بهره وری ١٠٠% از فیس بوک، در به دست آوردن اطلاعات ٩٠% از فیس بوک و یوتیوب ، در برقراری ملاقات و ارتباط شبکه ای ٩٠% فیس بوک و LinkedIn، در تبـادل و اشـــتراک دانش ١٠٠% ازLinkedIn و فیس بوک اســـتفاده می کنند. ٩٠% متخصـصـان انحراف فکری را در فیس بوک و یوتیوب ، ١٠ درصد هم اتلاف زمان بهره وری، بهره وری پایین در یوتیوب و تویتر از معایب اسـتفاده از رسـانه های اجتماعی در تحقیقات علمی بیان کردند. مزیت خود رئیس بودن (مدیریت زمان ، دموکراسی(١٠٠% در فیس بوک، مزیت دسترسی به جامعه ٩٠% در LinkedIn و فیس بوک، و مزیت بازیابی اطلاعات ٩٠% در فیس بوک ,LinkedIn ذکر شـده است . از ٧ بلوک مـدل لانـه زنبوری، بـه اشـــتراکگـذاری ١٠٠% در فیس بوک و LinkedIn، حضـــور ٩٠% در Foursquare، هویت ، ارتباطات ، گروه ها و گفتگوها ٩٠% در فیس بوک وLinkedIn و شهرت ٩٠% در ,LinkedIn ذکر شـــده اســـت . نتیجه گیری: نتایج این بررســـی نشـــان می دهد که اجزای کلیدی مدل لانه زنبوری رســانه های اجتماعی میتواند در تبادل دانش بین متخصــصــان با شــیوه های به دســت آوردن اطلاعات ، تبادل اطلاعات و اشــتراک دانش ، به روزرســانی اطلاعات ، ملاقات و ارتباط شــبکه در حوزه های مختلف علوم و نیز برای درک نیازهای تعاملی و نحوه ی تغییر این نیازها در طول زمان به کار گرفته شـــود. رســانه های اجتماعی بخش اســاســی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشــور اســت . در بین رسـانه های اجتماعی موردبررسـی در پژوهش حاضـر، فیس بوک وLinkedIn در ٧ شاخص کلیدی مدل لانه زنبوری بیشترین کاربرد را دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهشــگران از رســانه های اجتماعی به عنوان یک کانال اطلاعاتی و ابزار شــبکه اســتفاده کرده اند؟ چه عاملی به پژوهشــگران کمک میکند تا بتوانند بهره وری خود را بالاتر ببرند و کـدام یـک از ابزارهـا و برنـامـه هـای کـاربردی رســـانـه های اجتماعی در تبادل دانش برای پژوهش های علمی در آینده مفید هستند؟ این تحقیق بر اساس پرسش های زیربنا شده است : ١- کدام یک از برنامه های رســـانه های اجتماعی در تبادل دانش بین متخصـــصـــان حوزه حفاظت رقمی برای به اشتراکگذاری محتواهای علمی، مفیدتر هستند؟ ٢- آیا رسـانه های اجتماعی برای اهداف کاری و بالا بردن بهره وری متخصـصـان حفاظت رقمی به کار گرفته می شوند؟ ٣- مزایا و معایب استفاده از رسانه های اجتماعی در تحقیقات علمی چیست ؟ ٤- رســـانـه هـای اجتماعی مبتنی بر مدل لانه زنبوری، به عنوان یک ابزار باارزش تحقیقاتی چگونه گسترش می یابد؟ مدل لانه زنبوری طبق نظر کیتزمـان و دیگران (٢٠١١(، رســـانه اجتماعی فن آوریهای موبایل و وب را برای ســـاخـت ســـکوهـای اطلاعـاتی تعـاملی به کار میگیرد که از طریق آن ها افراد و جوامع ، محتوای تولیدشـده توسط کاربران را به اشتراک گذاشته ، باهم تولید کرده و در مورد آن ها بحث کنند یا آن ها را تغییر دهند.
Groups 31 همان طور که در شــکل ١ نشــان داده شــده ، ســکوهای اطلاعاتی رســانه های اجتماعی مختلف بر ســـاختارهای عملیاتی متفاوت شـــکل گرفته اند: LinkedIn با ســـاختار هویت (پروفـایـل متخصـــصـــان ، جـایی کـه اطلاعـات حرفـه ای خود را آنجـا قرار می دهنـد(، Foursquare با سـاختار حضور (ثبت حضور پژوهشگران و به اشتراکگذاری اطلاعات با دیگران (، یوتیوب ١با ســاختار اشــتراکگذاری (عملیات آن به اشــتراکگذاری اطلاعات مشــترک اســت ( و فیس بوک ٢ با ســاختار ارتباطات (تعاملات و ارتباط بین متخصــصــان و شبکه سازی( است .