چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی عاملی استراتژیهای خودرهبری و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم و ادبیات دانشگاه بیرجند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه به تعداد351 نفر از دانشجویان تعیین و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب برای انتخاب نمونه استفاده شد. در این پژوهش، از پرسشنامه خودرهبری نک و هاگتون(2002) با پایایی (80/0=α) استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفههای اصلی (PC) نشان داد، دانشجویان شش استراتژی خودرهبری، شامل: تمرکز بر پاداشهای طبیعی و هدفگذاری شخصی(66/0=α)، تجسم عملکرد موفق (59/0=α)، خودتنبیهی(56/0=α)، خودگفتگویی(73/0=α)، خودراهنمایی(69/0=α) و خودپاداشدهی (71/0=α) را استفاده میکنند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد، میان بهکارگیری استراتژیهای خودرهبری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت(25/r=0) و معنیداری وجود دارد(0.01p<). نتایج رگرسیون همزمان نشان داد از میان استراتژی های خودرهبری، خودگفتگویی(20(β=، خودپاداشدهی(21(β= و خودتنبیهی(33(β= با عملکرد تحصیلی دانشجویان همبستگی چندگانه معنیداری داشته است.
خلاصه ماشینی:
"برخی صاحبنظران، فرایند خودرهبری را مشتمل بر سه استراتژی اصلی میدانند: استراتژیهای رفتارمحور که شامل توانایی مشاهده رفتار، شناسایی و ارزیابی رفتارهای مؤثر و غیرمؤثر به منظور - Ross &amp; Broth - John & Jacques - Self-Leadership - Self-Rgulation - Self-Controlling - Self-Management - Self-Direction - Self-Motivation - Houghton - Self-Influences - Furtner, Hiller, Martini & Sachse - Jinkerson بهبود عملکرد است، استراتژیهای پاداش طبیعی که توانایی فرد در دریافت جنبههای مثبت وظیفه و تمرکز بر پاداشهای درونی آن است و استراتژیهای تفکرسازنده که در آن، تفکر فرد بر رفتار او تاثیر میگذارد(هاگتون و نک،2002).
همچنین، خودگفتگویی و تجسمسازی ذهنی کاربردهای زیادی برای بهبود رفتارهای خودنظمدهی افراد دارد و از طریق ایجاد اعتماد به نفس، ادراکات و شایستگیهای افراد را ارتقا میبخشد و فرایندهای هدفگذاری شخصی سبب خودنظمدهی بهتر - performance - Neck - Self-Analysis - empowerment - Georgianna افراد شده و این به نوبه خود سبب عملکرد بهتر آنان میشود.
جدول 7: رگرسیون همزمان استراتژیهای خودرهبری و عملکرد تحصیلی مدل ضرایب غیراستاندارد ضرایب استانداردشده مقدار t سطح معناداری B انحراف استاندارد بتا (مقدار ثابت) 53/11 02/1 31/11 000/0 خودگفتگویی 159/0 077/0 209/0 06/2 041/0 خودپاداشدهی 183/0 081/0 214/0 26/2 026/0 پاداش طبیعی و خودهدفگذاری 046/0 043/0 112/0 06/1 291/0 خودتنبیهی 194/0 058/0 332/0 35/3 001/0 خودراهنمایی 065/0 091/0 066/0 714/0 477/0 تجسم عملکرد موفق 029/0 064/0 047/0 445/0 657/0 متغیر وابسته: عملکرد تحصیلی بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش استراتژی های خودرهبری در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم و ادبیات دانشگاه بیرجند انجام شده است."