چکیده:
آنچه در دنیای امروز سازمانهای دانشبنیان را با دنیای چند دهه قبل آنها متمایز میکند، محیط ناپایدار، رقابت جهانی و توسعة روزافزون ارتباطات و مبادلات سریع اطلاعات است. سازمانهای دانشبنیان برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی چارهای جز کسب اطلاعات محیطی از طریق هوشمندی استراتژیک ندارند. هدف پژوهش حاضر اولویتبندی عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک در سازمانهای دانش بنیان است که بر این اساس، عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک سازمان در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی شناسایی و رتبه بندی می شوند. این پژوهش کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که دربرگیرنده مقایسات زوجی بین معیارهای اصلی و گزینهها است. پس از بدست آوردن اوزان با استفاده از اعداد فازی مثلثی هفتگانه و تبدیل اعداد فازی مثلثی به اعداد فازی قطعی وزن شاخصها بدست میآید و در آخر رتبهبندی نهایی با استفاده از تکنیک فازی صورت میپذیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سازمانهای دانشبنیان هوشمندی منابع انسانی برای هوشمندی استراتژیک درون سازمانی و هوشمندی مشتریان برای هوشمندی استراتژیک برون سازمانی از بیشترین اهمیت برخوردار است. به علاوه تلاش و کوشش کارکنان برای هوشمندی منابع انسانی و شناسایی فرصتهای خلاقانه موجود در ارتباط با هوشمندی مشتریان، در سازمانهای دانشبنیان بیشترین اهمیت را داراست
خلاصه ماشینی:
"v سوالات اصلی · از میان عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک درونسازمانی در سازمانهای دانشبنیان، کدام یک از عوامل از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک برونسازمانی در سازمانهای دانشبنیان، کدامیک از عوامل از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ v سوالات فرعی · از میان عوامل موثر بر هوشمندی منابع انسانی به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک درونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی فرآیندهای سازمانی به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک درونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی اطلاعاتی به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک درونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی منابع مالی به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک درونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی تکنولوژیکی به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک برونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی رقبا به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک برونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی مشتریان به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک برونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ · از میان عوامل موثر بر هوشمندی اقتصادی به عنوان یکی از ابعاد هوشمندی استراتژیک برونسازمانی، کدامیک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ روش پژوهش با توجه به امکان استفاده نتایج پژوهش در عمل، این پژوهش از نوع کاربردی است که با هدف اولویتبندی عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک در سازمانهای دانشبنیان انجام پذیرفت.
از این رو سوالات اساسی که پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به آن است در این پرسش میتواند ابراز شود که از میان عوامل موثر بر هوشمندی استراتژیک درونسازمانی و برونسازمانی در سازمانهای دانشبنیان، کدام یک از عوامل از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ بنابراین با استفاده از تکنیک Fuzzy AHP میزان اهمیت و وزن نرمالشده هریک از معیارهای اصلی و گزینههای نهایی به دست آمد."