چکیده:
مقدمه: هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر توانایی و مشکلات فرزندان پسرنوجوان 13 تا16ساله)، جانبازان شهراصفهان بود.
روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی فرزندان پسر نوجوان جانبازان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1389- 1388 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 26نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (SDQ،گودمن، 1997) بود. پس از اعمال مداخله، پس آزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری تحلیل کواریانس و نرم افزار20 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر افزایش توانایی و کاهش مشکلات فرزندان پسر نوجوان جانبازان شهر اصفهان در مرحله پس آزمون و در مرحله پیگیری موثر است (P<0/05).
بحث: براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر درمان شناختی – رفتاری در کاهش علائم اضطراب امتحان موثر بوده است. همچنین این پژوهش استفاده از آموزش ایمن سازی در برابر استرس به منظور کاهش مشکلات و افزایش توانمندی های نوجوانان را پیشنهاد می کند.
Introduction: The aim of this study was an investigation of the effectiveness of stress inoculation training on strengths and difficulties in adolescent sons of veterans.
Method: Present study quasi-experimental method with pre-test - post-test and follow-up was performed. The statistical population of all high school adolescent sons of veterans in the 1388-1389 academic school years in Isfahan city that among them 26 subjects were، randomly selected cluster sampling method. Measurement instruments in this study of demographic questionnaire and strengths and difficulties questionnaire (SDQ)،(Goodman، 1997). After intervention the post -test was performed and was performed follow up 4 months later. Data were analyzed using descriptive statistical and covariance analysis and software SPSS-20 was analysis.
Results: The results showed that stress inoculation training had a significant effect on reduction of behavioral difficulties in adolescents of veterans in post-test and follow- up (P≤0.05).
Discussion: based on these findings can be concluded that stress inoculation training decrease difficultiesand increase the strength of. Thus، this study suggested use stress inoculation training in order to decrease difficulties and increase strengthin student.