چکیده:
نسبیت فرهنگی یکی از استدلال های مشهور کسانی است که به نسبیت گـروی اخلاقـی معتقدنـد. به نظر این عده ، باورهـای متفـاوت اخلاقـی در میـان فرهنـگ هـای مختلـف نشـان مـیدهـد کـه مطلق گروی اخلاقی پشتوانه ای ندارد و بنابراین نمیتوان به منشا واحد مانند عقل یا فطـرت بـرای داوریهای اخلاقی مشترک فکر کرد. از طرف دیگر، مطلق گروی اخلاقی معتقـد اسـت کـه قواعـد اخلاقی جهان شمول هستند و نقطه مقابل نسبیت گروی اخلاقی محسوب میشـود. در ایـن مقالـه استدلال خواهیم کرد که رویارویی این دو نظریه قبل و بعـد از پیـدایش عصـر اطلاعـات و فضـای سایبری، مرزبندیهای متفاوتی خواهند داشت و دستاوردهای اخلاقی و فرهنگی قبلی دچار تزلزل خواهند شد. مـا در ایـن نوشـته توضـیح مـیدهـیم کـه بـدون در نظـر گـرفتن عصـر اطلاعـات ، نسبیت گروی فرهنگی ضرورتا به نسبیت گروی اخلاقی نمیانجامد و یا به تعبیر بهتر، نسبیت گروی فرهنگی با مطلق گرایی اخلاقی قابل جمع است . سپس توضیح خواهیم داد که با لحاظ کردن شرایط ارتباطی عصر اطلاعات و فضای سایبری، نسبیت گروی فرهنگی بـا نسـبیت گرایـی اخلاقـی بیشـتر قابل جمع است . به همین دلیـل نشـان خـواهیم داد کـه فضـای سـایبری در آفـرینش ارزش هـا و پدیده های نوین فرهنگی و اخلاقی ابتکار عمل را به دست گرفتـه و گونـه ای جدیـد از تعامـل بـین اخلاق و فرهنگ را رقم خواهد زد که ما آن را تحت یک نظریه جدید، «نسبیت گرایـی فرهنگـی و اخلاقی سایبری» مینامیم .
خلاصه ماشینی:
ربط نسبیت گروی اخلاقی و نسبیت گروی فرهنگی همان طور که اشاره شد، نسبیت گروی اخلاقی یکی از دیدگاه های رایج در فلسفه اخلاق ١٥ اسـت که بر اساس این دیدگاه هیچ معیار ثابت اخلاقی ١٦ وجود ندارد و در نتیجه گـزاره هـای اخلاقـی نشانگر حقایق اخلاقی کلی نیستند، بلکه دعاوی یا قضاوت هایی در نسبت با محـیط اجتمـاعی و فرهنگی ، اعمال و باورها هستند.
یکی از ایراداتی کـه بـه مطلـق گـروی اخلاقـی گرفتـه مـی شـود آن اسـت کـه ارزش هـای فرهنگ های دیگر را مورد غفلت قرار می دهد، اما درواقع این نسبیت گروی اخلاقی اسـت کـه بـا بی توجهی به اهمیتی که قواعد اخلاقی دارند و درپـیش گـرفتن رویـه عـدم قضـاوت دربـاره آن کوتاهی می کند.
بـه عبـارت دیگـر، فضـای سـایبری مـیتوانـد بخش هایی از ارزش های اخلاقی را تسخیر کرده و به قلمرو نسبیت گرایی فرهنگـی بیافزایـد کـه این به معنای آن است که در فضای سایبری، نسبیت گرایـی فرهنگـی بیشـتر بـا نسـبیت گرایـی اخلاقی قابل جمع است .
فرجام قبل از عصر اطلاعـات و فضـای سـایبری، بـه نظـر مـی رسـید کـه نسـبیت گـروی فرهنگـی بـا مطلق گرایی اخلاقی قابل جمع است ، اما امروزه در عصـر اطلاعـات و فضـای سـایبری شـواهدی وجود دارد که نشان میدهد در فضای سایبری، نسبیت گروی فرهنگی با نسبیت گـروی اخلاقـی قابل جمع است و به نوعی این دو بر یکدیگر تأثیرگذارند و یکی موجب قوام و تحـول ارزش هـای دیگری میشود.