چکیده:
هدف پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 432 دانشجوی تحصیلات تکمیلی23 تا 45 سال (225زن و 207 مرد) دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی پایایی، روایی سازه و روایی همگرای ابزار، پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت رشید و آزمون شادکامی آکسفورد آرگایل و هیلز اجرا شد. به منظور بررسی پایایی ابزار از روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی و برای بررسی روایی این ابزار، از روایی سازه به شیوه تحلیل عاملی اکتشافی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج نشان داد که همسانی درونی کل پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت 80/0 و همسانی درونی سه مولفه آن بین 80/0تا 92/0 است. به علاوه ضریب پایایی حاصل از روش بازآزمایی کل آزمون 70/0 و ضریب پایایی خرده مقیاسها بین 61/0 تا 73/0 قرار دارد. همچنین همبستگی بین پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت و آزمون شادکامی آکسفورد 73/0 محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت است. نتایج تحلیل عامل تاییدی، مدل سه عاملی پرسشنامه ویژگیهای روانشناسی مثبت در جامعه ایران را تایید کرد، این سه عامل 99/79 واریانس کل آزمون را تبیین کردند.