چکیده:
هدف مقاله حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه های همکاری های علمی بـین المللـی بـه منظـور ارائـه مدلی برای ارتقای آن در آموزش عالی ایران است . این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشـی اسـت . جامعه آماری تحقیق مشتمل بر اعضای هیئت علمی دانشگاه های برتر حوزه همکاری های علمی ـ بین المللی است . ٣٤٢ نفر از آنها با اسـتفاده از فرمـول کـوکران ، از طریـق روش نمونـه گیـری طبقه ای نسـبتی انتخـاب شـده انـد. ابـزار اصـلی تحقیـق بـرای جمـع آوری داده هـا، پرسشـنامه محقق ساخته بوده است . نتایج نشان داد: همکاری های علمـی ــ بـین المللـی دارای ٦ بعـد و ٣٦ مولفه است . مدل نهایی تحقیق بر اساس ابعاد و مولفه های شناسایی شده همکاری های علمی ــ بین المللی ، دارای ٦ بعد فرهنگی ، پژوهشی ، آموزشی ، اجرایی ، پرسنلی و رفاهی بوده اسـت . مـدل ارائه شده از نظر محققان با اطمینان ٩٥ درصد مورد تایید قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
پیشینه پژوهش با مروری بر ادبیـات آمـوزش عـالی در جهـان بـا تحقیقـات متعـددی در ارتبـاط بـا ابعـاد و مؤلفه های این همکاری ها در دانشگاه ها مواجه می شویم که در ادامه به برخـی از مهـم تـرین آنها اشاره می شود: هاردر١ (٢٠١٠) در پژوهشـی بـا عنـوان «تـلاش هـای بـین المللـی شـدن در کـالج هـای بین المللی آمریکا» به بررسی چهار مؤلفه حمایت مؤسسه ای ، قـوانین آموزشـی ، برنامـه هـا و فعالیت های فـوق برنامـه و خـط مشـی و فرصـت هـای اعضـای هیئـت علمـی و دانشـجویان بین المللی پرداخته است .
ایــوبی و آل حبیبــه ٣ (٢٠٠٦) در مقالــه ای بــا عنــوان «بررســی همکــاری هــای تجــاری بین المللی در مؤسسات آموزش عالی » به مطالعه ٤ دانشگاه برجسته در انگلسـتان پرداختـه و دریافتند که دلایـل عمـدة درگیـر شـدن دانشـگاه هـا در همکـاری هـای بـین المللـی ، تبـادل دانشجویان ، همکاری در پروژه های پژوهشـی ، تبـادل کارکنـان و گسـترش کنفـرانس هـای مشترک و برنامه های فرهنگی مشترک بوده است .
Ayoubi & Al-Habaibeh 930505 دیبوردر١ (٢٠٠٤) در مقاله ای با عنوان «مدلی برای گسترش همکاری هـای بـین المللـی در علم و آموزش »، با اشاره به شبکه ای شدن بخش هایی از جامعه ، به اهمیت همکاری هـای بین المللی پرداخته است و بر این اساس به طـرح نیـاز آمـوزش عـالی بـه ارتبـاط و تبـادلات بــین المللــی پرداختــه اســت .
٢. به منظور نهادینه کردن همکاری های علمی ـ بین المللی ، ٣٦ مؤلفه تدوین شـده کـه پیشنهاد می شود این مؤلفه هـا راهنمـای عمـل برنامـه هـای همکـاری علمـی ــ بـین المللـی در آموزش عالی قرار گیرد.