چکیده:
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در جامعهای به راه قویم قرآن دعوت مینمود، که مردم به سوی باطل هجوم آورده و فساد و ظلم بر تمام شوون زندگی آنان مستولی بود، با این وجود، خداوند سبحان می خواهد به دست آن حضرتحق را حکومت داده، دل های مردم را از پلیدی شرک پاک کند و رفتارشان را پیراسته و اجتماعشان را اصلاح سازد.
پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در دوران دعوت ده سالهی بعد از هجرت خود با موقعیتهای مختلف از حیث زمان و مکان و با مردمی متفاوت از حیث روانشناختی و جامعهشناختی مواجه بود که این خود اقتضائات متفاوتی را به دنبال داشت. لذا در این مقاله به این سوال پاسخ داده خواهد شد که آیا این اقتضائات مختلف چه از بعد روانشناختی و جامعهشناختی و چه از بعد نقش زمان و مکان در روششناسی آن حضرت لحاظ شده است؟
با مطالعه و تحلیل کتب تاریخی، سیره، مغازی، تراجم و تفاسیر این نتیجه به دست آمده است که رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) هماز حیث روانشناختیو جامعهشناختی رعایت ظرفیت عقول مردم مینمود، و هم با لحاظ این عبارت که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد با تاسیس مسجد، تخریب مسجد، اعزام دعات، ایجاد وحدت ملی، ارسال پیک به سران کشورها، مذاکراه و... توانست گسترهی اسلام را به گستردگی جهان وسعت بخشد.
Great Prophet in society invited people، that they rush to in the direction of null in their all different walks of life،to become dominant corruption and oppression in spite of this، Good God want by that excellencies given right to government، and want cleanse people s heart from polytheism uncleaness and trimmed their behaviour and then amended fhair gathering.
The Final prophet in ten years inviting period after own departure was fonforonting with different stations in regard to time and place and with different people in regard to phsycology and sociology that this followed that different exigencies، SO in this paper will answered this question that whether this different exigencies also come from phsycology and Sociology dimension and time and place dimension in that excellency knowing method.
With studies and analysis about historiced، sire maghazi، translations، commentary book، getting result، that great prophet observed people،s capacity from phsycology and sociology and with attention to that every speech has place and time and every point has place with establishment mosque and demolition Mosque، dispatch invitations، creation unity، sen ding messenger to negotiation countries،s heads and… He could widen Islam to spreed word.
خلاصه ماشینی:
پيامبر خاتم (صلي الله عليه وآله وسلم ) در دوران دعوت ده ساله ي بعـد از هجـرت خـود بـا موقعيـت هـاي مختلف از حيث زمان و مکان و با مردمي متفاوت از حيث روان شناختي و جامعه شناختي مواجـه بـود که اين خود اقتضائات متفاوتي را به دنبال داشت .
لذا در اين مقاله به اين سـؤال پاسـخ داده خواهـد شد که آيا اين اقتضائات مختلف چه از بعد روان شناختي و جامعه شناختي و چه از بعد نقـش زمـان و مکان در روش شناسي آن حضرت لحاظ شده است ؟ با مطالعه و تحليل کتب تاريخي، سيره ، مغازي، تراجم و تفاسير اين نتيجه به دست آمـده اسـت که رسول الله (صلي الله عليه وآله وسـلم ) هم از حيث روان شناختيو جامعه شناختي رعايت ظرفيت عقول مـردم مينمود، و هم با لحاظ اين عبارت که هر سخن جايي و هر نکته مکـاني دارد بـا تأسـيس مسـجد، تخريب مسجد، اعزام دعات ، ايجاد وحدت ملي، ارسال پيک به سران کشورها، مذاکراه و...
٣- روش شناسي پيامبر پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم ) به جد معتقد بود که يکي از مأموريـت هـاي مهـم انبيـاء در مسـير دعوت الهي، رعايت ظرفيت عقل و شعور مردم است ،١٦ که اين امر خود، ارتباط مسـتقيم بـا شـرايط رواني، زماني و مکاني مردم داشته و دارد.