چکیده:
مذهب اسماعیلیه یکی از شاخه های تشیع بوده که فعالیت خود را بصورت رسمی از اواخر قرن دوم هجری شروع کرد . دلایل متعددی در شکل گیری عقاید اسماعیلیه و گسترش سریع تفکر آنان دخیل بوده اما عملکرد سوءدولت های وقت مخصوصا برخورد ظالمانه بنی عباس نسبت به شیعیان بی تردید بیش از همه تاثیر گذار بوده است .قراین و شواهد تاریخی نشان می دهد که سلمیه در شام نخستین پایگاه فعالیت های سیاسی و نظامی اسماعیلیان بوده است . این فعالیت که ابتدا بصورت پنهانی خود را نشان داد به تدریج در سراسر جهان اسلام سایه اش را گستراند . آنان توانستند در برخی نقاط مانند مصر و بحرین دولت تشکیل بدهند . نظر به اهمیت سلمیه پژوهش حاضر بر آن است تا موقعیت این مرکز را از ابعاد مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.
Shia ismaili sect،which is a branch of its activities officially began in the late second century . There are many reasons for the rapid spread of ismaili doctrines and their thinking involved ،but especially when dealing malfunction states bani abbas outrageous than the shias undoubtedly had influece over all history shows evidence that Salmiye ismailis in Syrias political and military activities has been the first base. This activity ،which first revealed his secret to his shadow gradually spread through out the moslim word. Insome places like Egypt and Bahrain ،they were able to form government . Considering the importance of this study is to position the centers salmiye of different dimensions obeyed and review.
خلاصه ماشینی:
رک: نديم ، الفهرست ، ص ٣٩-٣٩، و مقريزي، اتعاظ ، ، ج ٢، ص ٢٢-٢٣-٢٤-٢٥-٢٦، و کساني هستند که ميگويند: ميمونيان منسوب به ميمون قداح ميباشند و اختلاف نظرهاي فراواني در اظهار اين حقيقت وجود دارد، تاريخ نويسان و فقهاي اهل تسنن ، ضمن بيان انتساب دولت فاطمي به علي و فاطمه قائلند به اينکه آنها منسوب به ميمون قداح هستند و همچنين ميافزايند که او فارس و مجوسي از شهر اهواز بود که به اسلام و شيعه و همچنين تبليغ براي اهل بيت تظاهر ميکرد پس دستگير شد و در اواخر عهد منصور به زندان افتاد وي پس از خروج از زندان ادعا کرد که فرزند محمد بن اسماعيل بن جعفرصادق است تا اينکه در اين دعوت در عهد خلفاي فاطمي توفيق يافت ، رک: حمادي يماني، کشف أسرار الباطنيۀ، صفحه ١٦-٢٠، عبد القادر بغدادي، الفرق بين الفرق ، ص ٢٦٦-٢٧٨، ولي منابع اسماعيليه معتقد است که : هنگاميکه مرگ اسماعيل فرا رسيد پدرش صادق امين سفارش کرد که براي فرزندش ، حجاب و پوششي در قرار دهد؛ همچنانکه هارون به موسي وصيت کرد براي فرزندش قيم بگيرد و يوشع پسر نون را به عنوان پوششي براي او قرار داد، صادق نيز اختيار محمد بن اسماعيل (مولانا) را به ميمون قداح سپرد و ميمون بن غيلان بن بيدربن مهران بن سلمان فارسي-قدس الله روحه -او را پرورش داد و بزرگ کرد و ماهيت وي را پنهان نمود؛ وي سه سال همراه ميمون بود و ميمون قيم وي و مستودع امر او بود.