چکیده:
این مقاله که با استفاده از روش کیفی و کمی داده های مورد نیاز را جمع آوری کرده ، سـعی دارد تصور افراد نسبت به خشونت و میزان شیوع آن را به روایت خودشان بازگو نماید. در عـین حـال اگرچه نتایج این تحقیق اطلاعاتی غنی دربارة تجربة افراد از خشونت فراهم می آورد که در فهـم موضوع بسیار موثر است ؛ ولی از نمونة کوچکی به دست آمده و قابل تعمیم نیست . بنابراین نتایج در قالب فرضیه هایی برای تحقیقات بعدی ارائه می شود. مهم ترین یافته ها نشان می دهد: از نظـر پاسخگویان برای تعیین معیار رفتار خشن ، قصد و نیت از اهمیت ویـژه ای برخـوردار اسـت . اگـر کنشگر رفتاری را که آسیبی نیز بر قربانی وارد می شود با قصد و نیت مورد قبول اکثریـت انجـام دهد، آن رفتار خشونت تلقی نمی شود یا به سختی در قلمرو خشونت قرار می گیرد. همچنین نظر پاسخگویان در مورد میزان شیوع خشونت نیز مرتبط با قصد و نیت افراد نسـبت بـه ایـن کـنش است . از این رو رفتارهای خشن هرچه با قصد و نیت احقـاق حقـوق فـردی و اجتمـاعی صـورت گیرد، شایع تر است .
خلاصه ماشینی:
همچنین نظر پاسخگویان در مورد میزان شیوع خشونت نیز مرتبط با قصد و نیت افراد نسـبت بـه ایـن کـنش است .
لازم به ذکر اسـت کـه به علت ماهیت کیفی تحقیق ، محقق با یـک رویکـرد نظـری خـاص و مشـخص بـه بررسـی پدیده مورد نظر نپرداخته ، بلکه بـا تکیـه بـر مصـاحبه هـای عمیـق و کیفـی بـه دنبـال کشـف فرضیه ها و درک تجربة افراد از این موضوع بوده است .
به طـور مثـال در مطالعـه بر روی جوانان ، نشان داده شده است که در صورت مواجهه شدن آنها با فعالیت های منفـی و ضد اجتماعی و در صورتی که این گونه رفتارها توسط دوسـتان صـمیمی آنهـا نیـز مـورد تأیید و تشویق قرار گیرد، احتمال بروز رفتارهای خشونت آمیز آنها بیشتر می شود.
در این نظریه هـا بـه متغیرهـای نظیـر وجـود تحـرک مکـانی ، وجـود نـاهمگونی ١، انـزوای اجتمـاعی و تـراکم جمعیتـی بـالای اجتمـاع ٢ اشـاره مـی شـود (٢٠٠٤ ,١٩٩١ ,١٩٨٩ ,Sampson) در واقع این ویژگی ها عمدتا معطوف به سطح اجتماعی است .
در محیط های آموزشی حدود ٦٠ درصد از پاسخگویان معتقدند که تهدید زبانی به قصـد اجـرای بهتـر امـور بـه میـزان زیـاد و خیلـی زیـاد دیـده مـی شـود کـه نشان دهنده میزان شیوع این رفتار در بین مدیران به عنوان ابزار اعمال مدیریت است .
٧. از نظر پاسخگویان میزان شیوع خشونت مرتبط با قصد و نیت افراد نسـبت بـه ایـن کنش است .