چکیده:
هدف این مقاله ، مطالعه اجزای سرمایه فرهنگی و تخمین آن برای استان های ایران است . طبـق تعریف تراسبی ، سرمایه فرهنگی ذخیـره ای از ابزارهـای فرهنگـی ملمـوس و نـاملموس شـامل ساختمان ها، ساختارها، مکان ها و موقعیت هایی با بار معنایی فرهنگی ، آثار هنری و صنایع دستی و مجموعه ای از ایده ها، اعمال ، باورها، سنت ها و ارزش هاست . با استفاده از ٣٦ متغیر مـرتبط بـا سرمایه فرهنگی ، داده های مورد نیاز جمع آوری و نرمالیزه شد و سرمایه فرهنگی و روند آن برای ٢٨ استان در بازه زمانی ٩٢-١٣٨٣ محاسبه شد. نتـایج نشـان مـی دهـد: اسـتان مرکـزی دارای بالاترین میانگین سرمایه فرهنگی و سیستان و بلوچسـتان دارای پـایین تـرین میـانگین سـرمایه فرهنگی است . به طور میانگین ، بالاترین سرمایه فرهنگی کشور در دوره مورد بررسی مربـوط بـه سال ١٣٩١ و پایین ترین مربوط به سال ١٣٨٤ است .
خلاصه ماشینی:
در گذشـته ، اکثـر اقتصـاددانان بـر تشـکیل سـرمایه فیزیکـی و سرمایه انسانی به عنوان عامل اصلی افزایش دهنده تولید ناخالص داخلی تأکید داشتند، اما در حال حاضر اهمیت سرمایه فرهنگی به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر تولیـد ناخـالص داخلـی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است ، به نحوی که یافتـه هـای جدیـد در زمینـه اقتصـاد فرهنگ ، تأکید می کند: سـرمایه گـذاری در فرهنـگ و بـه عبـارت بهتـر سـرمایه فرهنگـی ، می تواند یکی از عوامل مهم مؤثر بر تولید ناخالص داخلی باشد.
شاخص های تشکیل دهنده سرمایه فرهنگی همانطور که در تعریـف تراسـبی آمـد، منظـور از سـرمایه فرهنگـی ، ذخیـره ای از ابزارهـای فرهنگی ملموس به علاوه ایده ها و باورها و ارزش هاست ، از این رو برای محاسبه و بررسـی آن باید شاخص هایی در نظر گرفته شـود کـه تـا حـد ممکـن ایـن مـوارد را پوشـش دهـد.
در بخشی از آنها سرمایه فرهنگی محاسبه و تأثیر آنهـا آن بـر مسـائل اجتمـاعی ، آموزشـی و اقتصـادی مـورد بررسی قرار گرفته و در بخش دیگـر، تـأثیر یکـی از زیرشـاخه هـای سـرمایه فرهنگـی و یـا متغیرهای مرتبط با فرهنگ بر مسائل اجتماعی ، آموزشی و اقتصادی بررسی شده که در این قسمت به بررسی آنها پرداخته می شود.
در این پژوهش بـا بهـره گیـری از نظریـات بوردیـو، بـرای محاسبه عملیاتی سرمایه فرهنگی از متغیرهای تعداد دفعات بازدید از موزه و تعـداد دفعـات حضـور در سـالن هـای تئـاتر یـک فـرد در ١٢ مـاه گذشـته ، سـاعت هـای صـرف شـده در کلاس های فرهنگی خارج از مدرسه (موسیقی ، رقص ، هنر و زبـان ) و سـاعت هـای صـرف شده برای مطالعه در طول یک هفته اسـتفاده شـده اسـت .