چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود سیاست گذاری فرهنگی رسـانه هـا در ایـران و ارائـه الگوی مفهومی انجام گرفته ، از نظر هدف ، کاربردی ، از نظر نوع داده هـا، کمـی و از نظـر نحـوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است . ٣٠ نفر از اعضـای هیئـت علمـی برجسـته دانشـگاه هـا در رشته های علوم ارتباطات ، مدیریت فرهنگی و علوم سیاسی بـه عنـوان نمونـه پـژوهش انتخـاب شدند. پس از مرور کتابخانه ای و اینترنتی پیشینه ، فهرسـتی از نقـاط ضـعف ، قـوت ، تهدیـدها و فرصت ها تهیه و پرسشنامه اول تحقیق تدوین شد تا وضعیت موجود مـورد ارزیـابی قـرار گیـرد. پرسشنامه دوم به منظور تعیین درجه تناسب الگوی پیشنهادی توسط حجم نمونـه تکمیـل شـد. برای تحلیل داده ها از میانگین وزنی و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد: اصـول سیاست گذاری فرهنگی رسانه ها، چارچوب نظری ، نقاط ضعف ، نقاط قوت ، فرصت ها و تهدیدهای سیاست گذاری فرهنگی رسانه ها و نیز فرایند اجرایی و راهبردهـا مـورد تاییـد صـاحبنظران قـرار گرفته است . درجه تناسب مدل ٤/١٥٣ از ٥ بوده و با ٩٥ درصد اطمینان مورد تایید قرار گرفت .
خلاصه ماشینی:
ارائه الگویی جهت سیاست گذاری فرهنگی رسانه ها در ایران 4 شهرود امیرانتخابی ١* سیدرضا صالحی امیری ٢ * محمد سلطانی فر٣ * علی اکبر رضایی چکیده مقاله حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود سیاست گذاری فرهنگی رسـانه هـا در ایـران و ارائـه الگوی مفهومی انجام گرفته ، از نظر هدف ، کاربردی ، از نظر نوع داده هـا، کمـی و از نظـر نحـوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است .
میانگین و انحراف استاندارد و مجموع وزن و رتبه گویه های نقاط قوت سیاست گذاری فرهنگی رسانه ها ردیف گویه ها میانگین انحراف استاندارد مجموع وزن رتبه 1 استقبال عمومی و مستمر مردم از رسانه ها 3/60 1/01 1188 3 2 کاهش انحصار در تولیدات فرهنگی 3/51 1/12 1100 4 3 افزایش سطح سوادرسانه ای 3/85 1/15 1245 1 4 افزایش تعداد کارشناسان حوزه رسانه 3/42 0/99 1056 5 5 افزایش ضریب نفوذ اینترنت در ایران 3/16 1/13 1032 6 6 پیشینه عظیم تمدن ایرانی ـ اسلامی 3/80 1/07 1215 2 همان طور که در جدول بالا مشاهده می شود، افـزایش سـطح سـواد رسـانه ای بـا وزن (رتبـه اول )، پیشینه عظیم تمدن ایرانی ـ اسلامی بـا وزن ١٢١٥ (رتبـه دوم ) و افـزایش سـطح سـواد رسانه ای با وزن ١١٨٨(رتبه سوم )، به عنوان مهم ترین نقـاط قـوت سیاسـت گـذاری فرهنگـی رسانه ها در ایران مطرح شده اند.
در عرصه سیاست گذاری فرهنگی رسانه ها نیز دولت باید ضمن سیاسـت گـذاری هـای هدایت کننده و تشویقی ، میدان را برای عهده داری و اجرای برنامه های فرهنگی به نهادهـای اجتماعی و فرهنگی جامعـه واگـذار کنـد.