چکیده:
کتاب سینمای وسترن مجموعهای گزیده و کمحجم درباره سینمای وسترن است که در آن سعی شده مباحث اصلی در مورد اینگونه سینمایی بهطور اجمالی بررسی شود. اما این موضوع سینمای وسترن آن قدر گسترده و مفصل است که این کتاب ۲۳۰صفحهای حق مطلب را در موردش ادا نمیکند. کتاب سینمای وسترن برای یک آشنایی کلی با این ژانر سینمایی منبع مناسبی است؛ بهخصوص برای نسل جوان که با اینترنت محشور شدهاند و معمولاحوصله مطالعه کتاب (بهخصوص کتابهای حجیم) را ندارد
خلاصه ماشینی:
کتاب سینمای وسترن برای یک آشنایی کلی با این ژانر سینمایی منبع مناسبی است؛ بهخصوص برای نسل جوان که با اینترنت محشور شدهاند و معمولاحوصلۀ مطالعۀ کتاب (بهخصوص کتابهای حجیم) را ندارد .
کلیدواژه: سینما، سینمای وسترن، مدنیت، جان فورد، احسان خوشبخت مقدمه ژانر (گونه) وسترن یکی از دیرپاترین گونههای سینمایی است که از همان نخستین سالهای پیدایش سینما پا به عرصۀ وجود گذاشت.
کتاب سینمای وسترن مجموعهای گزیده و جمعوجور دربارۀ سینمای وسترن است که سعی کرده مباحث اصلی در مورد سینمای وسترن را بهگونهای اجمالی بررسی کند؛ اما موضوعی چون سینمای وسترن آنقدر گسترده و پرجزئیات است که این کتاب ۲۳۰صفحهای حق مطلب را در موردش ادا نمیکند.
بههمین دلیل است که مثلا سهم ناچیزی، در حد چند خط، از کتاب سینمای وسترن مثلا به فیلم مهمی چون «اسب آهنین» (The Iron Horse) اثر جان فورد (John Ford)، محصول ۱۹۲۴، اختصاص یافته است.
مثلا این نکتۀ کلیدی که «اسب آهنین» در مقطع زمانی خاصش یکی از فیلمهایی بوده که نقش مهمی در شکلگیری روایت اسطورهای و ملیگرا دربارۀ کشور آمریکا داشته است؛ (فورد فیلم را به آبراهام لینکلن تقدیم کرده است.
بههمینجهت، رویکرد نویسنده به سینمای وسترن در کتاب حالتی شیفتهوار پیدا کرده است و بههمین دلیل او کمتر وارد نگاه انتقادی به این ژانر و فیلمهایش میشود.
حال نگاه شیفتهوار مؤلف کتاب سینمای وسترن بهآثار همین استاد بزرگ ژانر وسترن، یعنی جان فورد، را در نظر بگیرید.
یکی از این نکات مثبت نگاه جدیدی است که در سراسر کتاب به این ژانر با تاکید بر نسبت میان سینمای وسترن و مدرنیسم به چشم میخورد.