خلاصه ماشینی:
مشکلی که همواره گریبانگیر فرهنگ نقد در هنرهای تجسمی ایران بوده است و خود کشمیرشکن نیز یکی از مشکلات پژوهشی در این کتاب را همین نبودن نقدهای مکتوب نسبت به آثار پیشینیان اعلام میکند.
همت بلند وی برای سامان دادن به کتابی تا حد امکان جامع درباره هنر معاصر با شجاعت و شهامتی مثالزدنی همراه است، چراکه به حوزهای پرداخته است که به دلیل فقر منابع و کمبود اسناد و مدارک و شواهد نقاط ناروشن و مبهم بسیار دارد و از سوی دیگر تعدد روایات موجود و اختلافنظرهای عمیق میان هنرمندان و راویان و نیز حساسیت زیاد جامعه هنری در وجوه مختلف و دورههای گوناگون موردتوجه در این کتاب و گاهی سهمخواهیهای هنرمندان و مدیران و حامیان از پژوهشهای اینچنینی همه دستبهدست هم میدهند تا امکان رعایت کامل اصول پژوهشی در چنین کتابی دشوارتر شود.
نگاه وسیع کشمیرشکن در طول تاریخ معاصر ایران گسترده شده است تا کتابی جامع هنرمندان، گروهها، گرایشها و رویکردهای مختلف را حاصل نماید، اما راقم سطور حسب علاقۀ پژوهشی خویش صرفا به بخش کوچکی از کتاب توجه کرده است و فقط بخشی از فصل چهارم کتاب را تحت عنوان «هنر پس از انقلاب» که به هنر دهۀ ۶۰ شمسی میپردازد موردتوجه قرار داده و نکاتی را دربارۀ هنر دهه ۶۰ و نحوۀ طرح آن در کتاب هنر معاصر ایران قابلطرح میداند.
com کتاب هنر معاصر ایران اثر دکتر کشمیرشکن در نگاه اول و همان طور که در مقدمه نیز اشاره میشود، اثری نو و بکر است؛ چراکه باز به استناد مقدمه کتاب، تابه حال برای یکجا جمع شدن تمامی آثار هنری و بررسی سراسربین آنها هیچ اقدامی صورت نگرفته است (ص.