چکیده:
نوشتار حاضر به طور اجمالی به چگونگی خلق روایت از داستان فانتزی موجود میپردازد؛ نحوه بهرهگیری نویسنده از موقعیتها را نشان میدهد و کارکرد تخیل فانتاستیک را در داستان بررسی و تحلیل میکند. داستان فانتزی ویژه نوجوانان علاوه بر کارکرد سرگرمی و لذتجویانهاش باید بتواند سایر نیازهای نوجوانان را در بحران بلوغ و هیاهوی درون بهتصویر بکشد. خودشناسی، پالایش روانی و شناخت ارزشهای انسانی در تقابل با خصائل دیگری که ارزشهای منفی شناخته میشوند از ضروریات فانتزی قهرمانی دانسته شده است.
خلاصه ماشینی:
پدربزرگ قبلا با خواندن آن کتاب و سفر به سرزمین جادویی درون آن، بخشی از روایت آن را بازتولید کرده بود اما کارش نیمهکاره مانده بود و اینک بردیا در این رمان، ادامه روایت پیشین و ناتمام را میسازد.
در نوشتار پیشرو به این نکته توجه شده است که چگونه این داستان موقعیتهای موجود را پرداخت کرده و آیا در مسیر سرگرمکنندگی بهعنوان فانتزی قهرمانی توانسته است کارکردهای دیگری را در شناخت ارزشهای فردی و اجتماعی داشته باشد؟ (مانند کارکرد جبرانی روانشناختی و کارکرد آموزشی) یا توانسته عواطف و ارزشهای انسانی را در تقابل با نیروهای متضادش نشان دهد؟ در این راستا به نمونههای بسیار کوتاهی از رمانهای هری پاتر از جی.
با آنکه پدربزرگ مانع رخداد این سرنوشت شده بود اما سرنوشت اتفاق میافتد و بردیا به سرزمین رازآمیز درون کتاب قدم میگذارد: قهرمان باید جوانان برومند را از یوغ طلسم ملکهلاب نجات دهد و آزادی را به ارمغان آورد!
سفر بردیا به جهان اسرارآمیز کتاب و خلق روایتی جدید در شهر الماس، تلاشی برای «اثبات تواناییهای فردی» و «ابراز نیازمندی جهان به نوجوان» بهعنوان فردی قابلاتکا و مهم است.
در فانتزی بردیا و ملکهی سرزمین عاج، انگیزۀ بردیا برای سفر جادویی و انجام اعمال قهرمانیاش «کنجکاوی کودکانهای» است که او را تصادفا به جهان کتاب اسرارآمیز میکشاند.
بردیا با سفر به جهان روایت پدربزرگش از قصۀ کتاب، وارد حلقۀ اتصال دو نسل خود و پدربزرگش میشود داستان بردیا و ملکهی سرزمین عاج سفری در نیمهشب، زمانی نامتعارف، به جهانی نامتعارف به وسیلۀ شیئی نامتعارف است.