چکیده:
کتاب، کتابخانه و کتابداری سه پدیده اجتماعی است که در طول تاریخ با شناخت و دانایی ضبطشده انسان سروکار داشتهاست و رشد شخصیت معنوی، آزاداندیشی، نوعدوستی و فرزانگی نوع بشر به کمک این پدیدهها شکل گرفتهاست. کتابی که در این مقاله مورد نقد قرار گرفته اثری است با عنوان کتاب، کتابداری و کتابپژوهی در نوشتههای نوشآفرین انصاری که به کوشش علی بوذری گردآوری شدهاست. کتاب حاوی ۴۰ مقاله برگزیده از نوشتههای استاد رشته کتابداری؛ خانم نوشآفرین انصاری در باب کتاب و کتابداری، کتاب و کتابداری کودک و نوجوان و بررسیهای تاریخی کتابداری ایران با هدف دسترسپذیر ساختن مقالات کلیدی و بااهمیت نویسنده است که قبلا به صورت پراکنده چاپ شدهاند. این کتاب دارای مطالب آموزنده و تجربیات مفید در زمینه ترویج کتاب، کتابخوانی، ادبیات کودک و نوجوان، کتابخانه و کتابداری برای دانشجویان، کارشناسان و اساتید حرفه است.
خلاصه ماشینی:
معرفی نویسنده اثر در دست بررسی با عنوان کتاب، کتابداری و کتابپژوهی در نوشتههای نوشآفرین انصاری گزیدهای از مجموعه مقالاتی است که درواقع ویرایش جدید و تکمیلشدۀ اثر مشابهی محسوب میشود که در سال ۱۳۵۴ توسط انتشارات توس چاپ و منتشر شدهاست.
این اثر بهجز پیشگفتار و مقدمه، از ۶ فصل؛ شامل زندگینامۀ نوشآفرین انصاری، کارنامۀ علمی نوشآفرین انصاری، مقالات کتاب و کتابداری، مقالات کتاب و کتابداری کودک و نوجوان، مقالات در زمینۀ بررسیهای تاریخی و مصاحبهها تشکیل شدهاست و حاصل تلاش علمی و نگارشی پنجاه سال گذشتۀ استاد دانشگاه تهران خانم انصاری است که به صورت پراکنده در نشریات مختلف چاپ شدهاند و اینک به همت آقای علی بوذری گردآوری، چاپ و منتشر شدهاست.
این کتاب ویرایش جدید و تکمیلشدۀ اثر مشابهی محسوب میشود که در سال ۱۳۵۴ توسط انتشارات توس چاپ و منتشر شدهاست هدف از گردآوری و چاپ دوبارۀ کتاب، جمعآوری مقالات نایاب و مهم پراکنده در کتابها و مجلات مختلف جهت دسترسپذیری بیشتر آنها برای خوانندگان مشتاق رشتۀ کتابداری و اطلاعرسانی و ترویج علمی و مدیریتی نویسندۀ آنهاست مقالۀ «کتابدار کودک» با تعریف کتابدار کودک و وظایف او آغاز میشود و با تعریف کودکی و نوجوانی و نیازهای آن ادامه مییابد چاپ اثر حاضر زیر نظر مؤسسۀ خانه کتاب، به آن اعتبار و ارزش ویژهای بخشیده است در مقدمۀ کتاب بهتر بود در مورد مقالات مختلف هرقسمت توضیح بیشتری دادهمیشد که خواننده با نگاهی اجمالی بتواند به درک مفیدی از محتوای اثر دست یابد