چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روان سنجی سنخ نمای مایرز ــ بریگـز (MBTI) بـود کـه ٧٣٢ نفـر دانش آموز دختر و پسر دوره تحصیلی متوسطه شهر تهران با روش نمونه گیری چند مرحلـه ای بـه طـور تصـادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) و پرسش نامه شخصیتی پنج عـاملی نئو FFI –NEO استفاده شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده ، نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین قطب های سنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) همبستگی درونی معناداری در سطح (٠٠٥<P ) وجود دارد و همبستگی قوی بین این اندازه ها بیانگر روایی واگراست . آلفای کرونباخ برای قطب های سنخ نمای مـایرز ــ بریگز (MBTI) در دامنه ٠/٥٨ تا ٠/٧٥ به دست آمد. مقایسه میانگین نمره های دانش آموزان دختر و پسر در سـنخ نمای مایرز ـ بریگز نیز از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA مورد بررسی قرار گرفت . آزمون تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد اثر اصلی قطب های (MBTI) در سـطوح متغیـر مسـتقل جنسـیت (دختـر و پسر) از لحاظ آماری معنادار نیست . فقط اثر اصلی قطب های MBTI در سطوح متغیر مسـتقل پایـه تحصـیلی اول ، دوم و سوم متوسطه از لحاظ آماری معنادار است .
خلاصه ماشینی:
جهانیان (١٣٨٧) روایی سازه آزمون سنخ نمای مایرز ـ بریگز را از طریق همبستگی هر یک از سؤال هـا بـا کـل سؤال ها بیشتر از ٠/٣ نشان داد و اعتبار این آزمون را به روش آلفـای کرونبـاخ (٠/٥١)، بـرای بعـد درون گرایـی ـ برون گرایی (٠/٣٣)، بعد حسی ـ شهودی (٠/٢٨)، بعد تفکری ـ احساسی (٠/٣٩) و بعد قضاوتی – ادراکـی (٠/٥٨) برآورد کرد که کمتر از حد قابل قبول می باشند.
- بین قطب های ادراکی و تفکری (٠/٤٧-) و با قطب قضاوتی (٠/٩٥-) همبستگی منفی و معنـادار در سـطح (٠٠١&lt;P ) وجود دارد که این همبستگی ها بیانگر روایی واگرای سنخ نمای مایرز ـ بریگز است .
جدول ٤ : میانگین ، انحراف معیار و واریانس قطب های سنخ نمای مایرز – بریگز (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) جدول ٥ : اثر متقابل آزمودنی ها برای MANOVA (رجوع شود به تصویرصفحه) همان طور که جدول ٥ نشان می دهد قطب های حس گرایی، شهودگرایی، تفکری و احساسی در متغیر مسـتقل پایه تحصیلی در سطح (٠٠١&lt;P ) از لحاظ آماری معنادار است .
برای محاسبه اعتبار سنخ نمای مایرز ـ بریگز از آلفای کرونباخ استفاده شد، ولی با توجـه بـه تعـداد زیـاد سـؤال های این پرسشنامه و همچنین دشوار بودن محتوای این آزمون برای دانش آموزان ، به خصوص دانـش آمـوزان پایـه اول متوسطه میزان اعتبار این آزمون از دامنه ٠/٥٨ تا ٠/٧٥ به دست آمد.