چکیده:
There are several texts pertaining to Perisian painting which explain its aesthetics on the basis
of mysticism and the notion of imaginal world. This point of view bears some methodological
problems. Some of the prominent scholars (Corbin, Burckhardt, Nasr, Ringgenberg et al.) refering
to Ibn ‘Arabi’s mystical notions, have tried to show that the specific aesthetics of Persian painting
has been derived from the imaginal world. Our aim here is to show that establishing the aesthetics
of Persian painting on the basis of imaginal world’s metaphysics lacks seriously the theoretical
and methodological rigour. Firstly, Ibn ‘Arabi and his heirs’ conception of imaginal world was
first of all ontological (hierarchy of Being) and epistemological (knowledge of God). Secondly,
there is no overwhelming proof which could demonstrate that Persian painters were initiated to
this notion. Thirdly, achieving the imaginal world through mystical intuition is conditioned by
asceticism and purifying rituals, which were not necessarily familiar to Persian painters almost
working in the court of Sultans. We will try to show that considereing these paintings in themselves
is the genuine way to establish their aesthetics principles.
نوشته های فراوانی درباره نگارگری ایرانی در دست است که عموما برای تبیین زیباشناسی این هنر به آموزه های عرفانی و به ویژه عالم خیال یا عالم مثال استناد کرده اند. برخی از مهم ترین نظریه پردازان این حوزه (کربن، بورکهارت، شووان، نصر و رینگن برگ) با تکیه بر آراء ابن عربی کوشیده اند ثابت کنند که زیباشناسی نگارگری ایرانی برخاسته از آموزه عرفانی «عالم خیال » است. مساله محوری این مقاله مبتنی است بر این که پیوند زدن مفاهیم متافیزیکی عالم خیال به زیباشناسی نگارگری مبنای نظری و روش شناختی مستحکمی ندارد. زیرا اولا ابن عربی و سایر پیروانش از طرح آموزه عالم خیال هدفی هستی شناختی (مراتب وجود) و معرفت شناختی (معرفت الله) را دنبال می کرده اند. ثانیا، شواهد و قراین چندانی در دست نیست که ثابت کند نگارگران و نقاشان الزاما با تعالیم عرفانی ابن عربی آشنا بوده یا بدان گرایش داشته اند. ثالثا، بنابر دیدگاه های عرفانی، شهود عالم خیال شروطی دارد و صرفا عارف واصل و حکیم کامل قادر است در آن سیر و سیاحت کند. بنابراین، تصور این که نگارگران همگی به چنین مراتبی دست یافته اند دور از ذهن به نظر می رسد و شواهد چندانی هم برای اثبات آن در دست نیست. در مقابل، کوشیده ایم نشان دهیم که با رجوع به خود آثار نگارگری بهتر می نوان به وجوه زیباشناختی آن ها پی برد.