چکیده:
69 مقدمه 70 روششناسی تحقیق 72 یافتههای تحقیق 73 بحث و نتیجهگیری 75 منابع و مآخذ 76 :پژوهش حاضر،دربارهء کاربرد رسانهها در آموزش درس عملی تنیس روی میز است که به منظور کاهش ساعتهای حضور دانشجویان،در کلاسهای عملی رشتهء تربیتبدنی نظام آموزش از راه دور و با حفظ کیفیت آموزشی،به مطالعهء آن پرداخته است.جامعهء آماری تحقیق،150 دانشجوی پسر رشتهء تربیتبدنی نظام آموزش از راه دور در ایران است که سال 79 وارد دانشگاه شده بودند.پس از همسان سازی آنها بر اساس شاخصهای قابل اندازهگیری سن،وزن،قد و نمرهء آزمون عملی ورود به دورهء کارشناسی،تعداد 60 نفر به طور تصادفی برای نمونهء تحقیق انتخاب و آنها به 2 گروه 30 نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند کرد.گروه تجربی،درس تنیس روی میز را در نیمسال اول تحصیلی 81-80،از طریق فیلم آموزشی و گروه شاهد،آن را به شیوهء مرسوم و آموزش حضوری قرار گرفتهاند.در پایان دورهء آموزشی،هر دو گروه در شرایط یکسان و مواد آزمونی یکسان ارزیابی شدند. ابزار و وسایل اندازهگیری،شامل:پرسشنامهء اطلاعات فردی به منظور شناخت نسبی از وضعیت فیزیکی، سابقهء فعالیتهای ورزشی آزمودنیها و نمرات پایان دورهء آموزشی آنها بود.اطلاعات مودر نیاز،با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.همچنین،میانگین نمرات گروه های تجربی و شاهد،با استفاده از «آزمون t استودنت»و نرم افزار ẓSpss.v.10Ẓ مقاسیه شد.نتیجهء این تحقیق نشان میدهد،اختلاف بین میانگین نمرات گروه تجربی(به تصویر صفحه مراجعه شود)و گروه شاهد با میانگین(به تصویر صفحه مراجعه شود)،در حد(به تصویر صفحه مراجعه شود)از نظر آماری معنیدار است.بر این اساس،میتوان نتیجهگیری کرد که درس تنیس روی میز را میتوان با کمک وسایل آموزشی،با کاهش ساعتهای حضوری و بدون افت کیفیت آموزشی،آموزش داد.
خلاصه ماشینی:
"در (به تصویر صفحه مراجعه شود) بخش ارائه درسهای عملی از طریق آموزش از راه دور، یافتههای استین سون1و استن بروگ2(1998)بیان میدارد که برخی از درسهای عملی با شیوهء غیر حضوری و قابل اجراست و در بعضی مواقع،نتیجهء این گونه درسها در نظام آموزش از راه دور نسبت به آموزش حضوری بهتر است(18).
در این باره، یافتههای کشاورز(1381)نشان میدهند، دانشجویان رشتهء تربیتبدنی نظام آموزش از راه دور که در برخی از درسهای عملی از طریق رسانههای دیداری-شنیداری آموزش«تگوگهای»3تکواندو با دو شیوهء آموزش از راه دور از طریق فیلم آموزشی و آموزش حضوری،اختلاف آماری معنیداری در میزان یادگیری آزمودنیهای دو شیوهء آموزش از راه دور،رسانههای دیداری نقش موثرتری نسبت به رسانههای چاپی دارند(6).
بحث و نتیجهگیری همان طوری که از تجزیه و تحلیل نتیجهها به دست آمد،دانشجویانی که در نظام آموزشی از راه دور،درس تنیس روی میز را با شیوهء آموزش از راه دور و از طریق فیلم آموزشی،آموزش دیده اند،با کسب میانگین نمرات عملی 46/8،از دانشجویانی که درس مذکور را با شیوهء حضوری آموزش دیدهاند با میانگین نمرات عملی 66/6،در سطح بالاتری قرار دارند که این تفاوت،در سطح آلفای 5% از نظر آماری معنی دار است.
بنابراین،در نهایت میتوان گفت که آموزش درس عملی تنیس روی میز از طریق نظام آموزش از راه دور و با استفاده از رسانههای آموزشی قابل اجراست و با استناد به سایر یافتهها در این زمینه،میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از سایر رسانههای پیشرفته و شیوههای آموزشی،اساتید برجسته،میتوانند قابلیت تعمیمپذیری آن را به سایر درسهای عملی افزایش دهند و میتوان با اطمینان بیان کرد که این شیوهء آموزشی، میتواند مکمل مناسبی برای آموزش حضوری در ارائه درسهای عملی باشد."