چکیده:
توسعه اقتصادی جوامع ، متاثر از صنعت حمل ونقل است . هر جامعه ای که در راه توسعه قدم می گذارد، لازم است متناسب با آن در بعد حمل ونقل نیز پیشرفت نماید. این پیشرفت ، بدون توسعه متناسب و هماهنگ عوامل انسانی ، جادهای، وسیله نقلیه و محیطی میسر نیست . عدم توسعه متوازن، موجب تصادفات ترافیکی می شود، که آثار و تبعات سنگین اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی را در پی دارد. بنابراین جمع آوری و تحلیل اطلاعات تصادفات ترافیکی ، اساس و مبنای طراحی برنامه هایی در جهت کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن می باشد. در سالهای اخیر، مطالعات گستردهای درخصوص مدلسازی تصادفات درونشهری و برونشهری 41با فاکتورهای جریان ترافیک، مشخصات طرح هندسی ، شرایط محیطی و شرایط روسازی راه و ... صورت گرفته است . با توجه به آمار بالای تصادفات در تقاطع ها، این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر ایمنی تقاطع های هم سطح شهری و ارزیابی آنها پرداخته و سعی در ارائه مدلی آماری برای پیش بینی تعداد تصادفات و ارائه راهکارهایی برای بهبود ایمنی تقاطع ها دارد. در روش تحقیق ، تقاطع های منتخب شهر تهران از نظر تصادفخیزی با روشهای مختلف با هم مقایسه شده و تصادفخیزترین آنها نیز بررسی می شوند، سپس متغیرهای موثر در تصادفات با توجه به آمارهای قابل دسترسی جهت استفاده در مدل، گزینش و نواقص آمارها نیز با روشهای میدانی برطرف می شود. درنهایت ، مدلهای مختلف آماری ارزیابی و با توجه به آزمونهای مختلف مدل مناسب انتخاب می شود. با بررسی مدلها دریافتیم ، با توجه به عدم برابری میانگین دادهها با واریانس دادهها در دوجمله ای منفی و ضریب هم بستگی بهتر و جواب منطقی تر نسبت به مدل خطی و پواسون بهتر است از مدل دوجمله ای منفی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٢- متغیرهای مؤثر در تصادفات ردیف متغیر ردیف متغیر 47 ١ تعداد تصادفات در سال ٩ شیب تقاطع 2 کل حجم ورودی به تقاطع (V٢ +V١) ١٠ گردش مجزا 3 حجم ورودی به تقاطع از خیابان اصلی ١١ نوع چراغ 4 حجم ورودی به تقاطع از خیابان فرعی 12 یک طرفه بودن خیابان ٥ تعداد باند در خیابان اصلی ١٣ زاویه تقاطع ٦ تعداد باند در خیابان فرعی ١٤ ایستگاه اتوبوس ٧ محدوده طرح ترافیک 15 مسیر ویژه اتوبوس ٨ عرض جزیره وسط یافته ها براساس مطالعات انجام شده ، مدل های رگرسیون خطی ، پواسون و دوجمله ای منفی برای مدل سازی تعداد تصادفات مناسب تر بوده و کاربرد زیادی در تجزیه و تحلیل تصادفات دارند (زیاد و سعید، ٢٠٠٣).
جدول شماره ٣- کدگذاری متغیرهای مورد استفاده در مدل کدگذاری متغیر اختصاری 2 1 0 تعداد تصادفات در سال N ---- کل حجم ورودی به تقاطع (V٢ +V١) V ---- حجم ورودی به تقاطع از خیابان اصلی V1 ---- حجم ورودی به تقاطع از خیابان فرعی V2 ---- تعداد خط عبور در خیابان اصلی L1 ---- تعداد خط عبوردر خیابان فرعی L2 ---- محدوده طرح ترافیک T قرار ندارد قرار دارد -- عرض جزیره وسط W --- شیب تقاطع R بدون شیب شیب دار -- / گردش مجزا M ندارد یک مسیر دو مسیر نوع چراغ راهنمایی S چشمک زن دو زمانه سه زمانه یک طرفه بودن خیابان O ندارد یک مسیر دو مسیر زاویه تقاطع A غیر از ̊٩٠ ٩٠ درجه -- ایستگاه اتوبوس BS ندارد دارد -- مسیر ویژه اتوبوس BR ندارد دارد -- خروجی مدل رگرسیون پواسون نتایج حاصل از برازش مدل رگرسیون پواسون با داده های تقاطع های مورد مطالعه در جدول شماره ٤ آمده است ."