چکیده:
اختلال های برونی سازی شده با مشکلات زیادی همراه بوده و روش های متعددی برای درمان کودکان مبتلا به این اختلال ارایه شده است . پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی درکاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع سریهای زمانی با چند گروه است . پس از غربالگری اولیه ی ٣٠٠ کودک ٨-٧ ساله از دو مدرسه شهر اصفهان ، ١٢ کودک ٨-٧ ساله (مبتلا به اختلال برونی سازی شده ) به شیوه تصادفی چند مرحله ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. به منظور تشخیص این اختلال از دو ابزار فرم سیاهه رفتاری کودک آیبرگ (آیبرگ وراس ، ١٩٧٨) و فهرست رفتاری کودک آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، ٢٠٠١) استفاده شد. این کودکان به تصادف در دو گروه مداخله بازی درمانگری کودک محور و والدینی قرار داده شدند. درگروه بازی درمانگری کودک محور، هرکودک در ١٦ جلسه بازی درمانگری و درگروه بازی درمانگری والدینی، مادران در ٨ جلسه درمان گروهی شرکت کردند. مادران کودکان گروه بازی درمانگری کودک محور در پایان جلسه های چهارم ، هشتم ، دوازدهم و شانزدهم و والدین شرکت کننده در بازیدرمانگری والدینی در ١/ پایان جلسه های دوم ، چهارم ، ششم و هشتم ، باردیگر پرسشنامه آخنباخ راتکمیل کردند. به منظور تحلیل داده ها از تحلیل واریانس اندازه گیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان میدهد، بین میانگین های متغیر برونیسازی شده در دوگروه بازیدرمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی تفاوت معنادار وجود داشت ، بدین معنا که روش بازی درمانگری والدینی موجب کاهش بیشتر رفتارهای برونیسازی شده کودکان شده است و این تفاوت در همه مراحل آزمون قابل مشاهده است . در نتیجه میتوان بازی درمانگری والدینی را جایگزین مناسب تری برای بازی درمانگری کودک محور در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان در نظر گرفت .
خلاصه ماشینی:
مقایسه اثر بخشی بازی درمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی بر کاهش نشانه های اختلال های برونی سازی شده در <FootNote No="4" Text=" این مقاله برگرفته از پایان نامه الهه آقایی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی میباشد ٢.
نتایج نشان میدهد، بین میانگین های متغیر برونیسازی شده در دوگروه بازیدرمانگری کودک محور و بازی درمانگری والدینی تفاوت معنادار وجود داشت ، بدین معنا که روش بازی درمانگری والدینی موجب کاهش بیشتر رفتارهای برونیسازی شده کودکان شده است و این تفاوت در همه مراحل آزمون قابل مشاهده است .
واژگان کلیدی: بازیدرمانگری کودک محور، بازی درمانگری والدینی، مشکلات برونیسازی شده مقدمه یکی از مشهورترین تقسیم بندیهای مربوط به اختلال های رفتاری کودکان ، تقسیم بندی آخنباخ و رسکورلا (٢٠٠١) است که بر پایه بیش از سی سال پژوهش ، اختلال ها را به دو دسته کلی درونیسازیشده ١ و برونیسازیشده ٢ تقسیم میکند.
از این رو، با توجه به آسیب زا بودن و شیوع بالای مشکلات برونی سازی شده (غباری بناب ، پرند، فیروز جاه ، موللی، نعمتی، ١٣٨٨)، یافتن درمان های مؤثر و راهبردهای پیشگیری از گسترش مشکلات رفتاری کودکان در معرض خطر، از جمله خطوط عمده پژوهشی در این زمینه است .
1. filial therapy / در واقع ، در بازیدرمانگری والدینی میتوان در مدت زمانی کوتاه تر و صرف هزینه ای کمتر اصول اصلی بازیدرمانگری را به والدین آموخت و امیدوار بود که با شرکت دادن مستقیم آن ها در درمان علاوه بر تسریع و تشدید روند تغییرات و بهبود اختلال در مراحل مختلف اندازه گیری، بر چالش تعمیم نیز غلبه کرد (تاپهم و ونفلیت ، ٢٠١١).