چکیده:
امروزه ایمنی تردد عابران پیاده و نرخ بالای تصادفات وسایل نقلیه با عابران پیاده که در بشتر موارد به فوت یا جراحات دائمی منجر میشود، توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ بررسی مولفههای رفتاری عابران پیاده به هنگام عبور از عرض خیابان، میتواند در شناسایی عوامل موثر در بروز این تصادفات موثر باشد. با توجه به اینکه بیشتر مطالعات و تحقیقات انجامشده درزمینة ایمنی عابر پیاده به خیابانهای مناطق شهری مربوط بوده و تلفات عابر پیاده، درصد قابلتوجهی از تلفات تصادفات در جادههای برونشهری را به خود اختصاص داده است؛ درنتیجه، این پژوهش به بررسی رفتار عابران پیاده هنگام عبور از عرض خیابان و شناسایی عوامل موثر بر رفتار آنها در جادههای برونشهری پرداخته است.
در این پژوهش، دانشآموزان بهمنزلة یکی از آسیبپذیرترین قشرهای عابران پیاده در جادههای برونشهری بررسی شدند. بدینمنظور در این پژوهش با استفاده از روش آماری و مطالعات میدانی، از محل عبور دانشآموزان سه مدرسه، در جادههای برونشهری شهرستان محمودآباد استان مازندران، فیلمبرداری و اطلاعات لازم از طریق مشاهدات ویدئویی استخراج شد؛ سپس سرفاصلة زمانی (سرفاصله) قابلقبول عابران پیاده به هنگام عبور از عرض خیابان، بهعنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در ایمنی عبور، با استفاده از نرمافزار Spss و مدل رگرسیون چندمتغیرة خطی مدلسازی شد.
نتایج نشان داد که فاصلة وسیلة نقلیة خط نزدیک، مرحله عبور، زمان عبور، نوع وسیلة نقلیه و تعداد مشاهدات عابر در سرفاصلة قابلقبول عابران پیاده تاثیر بسزایی دارند. همچنین بر اساس این پژوهش مشخص شد که عابران پیاده، سرفاصله را با توجه به فاصله از وسایل نقلیه انتخاب میکنند و نه با توجه به سرعت وسایل نقلیه. در انتها پیشنهاد میشود تا ادامة مطالعات در همین زمینه و از دیدگاه رانندگان و از نگاه داخل خودرو انجام شود و نیز بررسیهای جامع در شهرهای مختلف و توزیع آماری- اجتماعی متعدد صورت گیرد.