چکیده:
این مقاله به تبیین تاثیر هوش اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی مدیران بسیج استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است . روش آن از نوع توصیفی تحلیلی بوده که به روش همبستگی انجام گرفته است . جامعه آماری کلیه مدیران بسیج استان چهارمحال وبختیاری به تعداد٨٠نفر زبین این تعداد،٦٤نفربه روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده است . ابزار اندازه گیری بکار رفته در این پژوهش ، پرسشنامه هوش اجتماعی ترمسو (٢٠٠١) و کارآفرینی اجتماعی دس (١٩٩٨) است که روایی محتوایی آن مورد تایید متخصصان قرارگرفته و پایایی آن به روش آلفا کرنباخ محاسبه و برای متغیرهای تحقیق بالاتر از ٠/٧٠ به دست آمد. برای تحلیل اطلاعات نیز از آزمون تی ، همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شده است . یافته های پژوهش ، نشان می دهد که میزان برخورداری مدیران بسیج استان چهارمحال و بختیاری از ابعاد و مولفه های هوش اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی بالاتر از میانگین متوسط است ؛ بین تمامی مولفه های هوش اجتماعی ، پردازش اطلاعات اجتماعی ، مهارت اجتماعی ، آگاهی اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی (عامل تغییر، ایجاد حس مسئولیت پذیری ، فعالیت بدون محدودیت ، حضور در فرایند، شناخت فرصت ، ترسیم اهداف ، خلق مکانیسم ) رابطه معنادار وجود دارد؛ همچنین میزان هوش اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی مدیران بسیج استان چهارمحال و بختیاری با توجه به متغیرهای زمینه ای جنسیت ، گروه سنی و تحصیلات تفاوت معناداری باهم ندارند.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش ، نشان می دهد که میزان برخورداری مدیران بسیج استان چهارمحال و بختیاری از ابعاد و مؤلفه های هوش اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی بالاتر از میانگین متوسط است ؛ بین تمامی مؤلفه های هوش اجتماعی ، پردازش اطلاعات اجتماعی ، مهارت اجتماعی ، آگاهی اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی (عامل تغییر، ایجاد حس مسئولیت پذیری ، فعالیت بدون محدودیت ، حضور در فرایند، شناخت فرصت ، ترسیم اهداف ، خلق مکانیسم ) رابطه معنادار وجود دارد؛ همچنین میزان هوش اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی مدیران بسیج استان چهارمحال و بختیاری با توجه به متغیرهای زمینه ای جنسیت ، گروه سنی و تحصیلات تفاوت معناداری باهم ندارند.
جدول شماره ١- ضرایب پایایی شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق مؤلفه های هوش اجتماعی و کارآفرینی ضرایب متغیرها اجتماعی پایایی کل 0/83 پردازش اطلاعات اجتماعی ٠/٨١ هوش اجتماعی مهارت اجتماعی 0/86 آگاهی اجتماعی 0/79 کل 0/872 عامل تغییر 0/882 ترسیم اهداف 0/867 شناخت فرصت 0/832 کارآفرینی حضور در فرایند 0/834 اجتماعی فعالیت بدون محدودیت ٠/٨٣٢ ایجاد حس مسئولیت پذیری ٠/٨٠٤ خلق مکانیسم 0/851 همان گونه که ملاحظه می شود ضریب پایایی همه شاخص های مربوط به متغیر هوش اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی بالاتر از ٧٠/ شده است که پایایی مناسبی است ، پایایی کل این دو متغیر نیز به ترتیب ٨٣/ و ٨٧/ شده که بر اساس منابع علمی موجود (سیف ، ١٣٨٨) پایایی نسبتا بالایی است .
ضریب همبستگی (پیرسون ) بین مؤلفه های هوش اجتماعی (پردازش اطلاعات اجتماعی ، مهارت اجتماعی ، آگاهی اجتماعی ) و کارآفرینی اجتماعی (عامل تغییر، ایجاد حس مسئولیت پذیری ، فعالیت بدون محدودیت ، حضور در فرایند، شناخت فرصت ، ترسیم اهداف ، خلق مکانیسم ) در سطح )٠١.