چکیده:
زمینه: پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل معادلات ساختاری عوامل اثر گذار بر گرایش به تفکرانتقادی انجام شده است.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ناحیه 4 کرج بوده است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار این پژوهش پرسش نامه استاندارد گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2006)، پرسش نامه برای سنجش رهبری اخلاقی از پرسش نامه دهوق(2008) است و برای برآورد هوش معنوی از پرسش نامه هلدبرنت (2011) و پرسش نامه یادگیری سازمانی بر اساس مدل نیفه- پیتر سنگه( 2001) به کار برده شده است. تعداد سوالات نهایی 57 سوال بود و 375 نفر به صورت تصادفی که حجم نمونه مطابق با فرمول طبقه ای- نسبی طبق جدول مورگان انتخاب شده اند. روایی محتوایی پرسش نامه به تایید متخصصان رسید به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی پیرسون و نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که میزان گرایش به تفکر انتقادی، هوش معنوی، رهبری اخلاقی و یادگیری سازمانی معلمان از مقدار متوسط بالاتر است، بین عوامل موثر بر گرایش به تفکر انتقادی که شامل رهبری اخلاقی، هوش معنوی و یادگیری سازمانی بوده رابطه مثبت و معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: در نتیجه از عواملی که می تواند بر تفکر انتقادی اثر گذار باشد، رهبری اخلاقی، هوش معنوی و یادگیری سازمانی است.
Background: This study aimed to design a structural equation model of effective factors on the teachers' tendency toward critical thinking.
Method: Research statistical population consisted of teachers of district 4 of Karaj. Considering that how and what extent the influence of this factors can be done with using structural equation and analyzing of factors. Methods, in terms of descriptive data collection approach, are the kind of measurement and objective. The instrument used in this study is standard questionnaires tended to critical thinking Ricketts, questionnaires for the measuring of ethical leadership is Dahoogh, and to meeting of spiritual intelligence has been applied Heldberent questionnaire and organizational learning based on Nife model, the final question was 57 and 375 samples were randomly selected that sample size is according to category relative formula based on Morgan table. Content reliability of questionnaire was confirmed by experts and other to analyze the data was used Pearson correlation and LISREL software and structural equation modeling.
Findings: The result showed that the extent of the tendency critical thinking, emotional, intelligence, ethical leadership and teachers' organizational learning were higher than average value. There was a significant positive correlation between effective factors to critical thinking involving moral leadership, spiritual intelligence and organizational learning.
Result: As a result of the factors that could affect critical thinking, ethical leadership, and organizational learning were spiritual intelligence.
خلاصه ماشینی:
"فاشیون معتقد است، تفکر انتقادی نیازمند شماری از تمایلات و گرایشات بوده( اس 5 ، 2004 ) و یک متفکر انتقادی نباید صرفا در پی افزایش مهارت های تفکر خود باشد، بلکه باید به طور مداوم، گرایشات و تمایلات خود را در این زمینه مورد بررسی قرار دهد(بیلینگز وهالستد، Critical thinking Herest Ku Lyutykh Ess 2005 1 ) به بیانی دیگر، تفکر انتقادی شامل دو بعد مهارت و گرایش می باشد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین مؤلفه های هوش معنوی و رهبری اخلاقی و مولفه های یادگیری سازمانی و ابعاد گرایش به تفکر انتقادی معلمان ناحیه 4 کرج رابطه معناداری وجود دارد.
باید توجه داشت که مؤلفه های رهبری اخلاقی بر ابعاد هوش معنوی معلمان مؤثر است و با نتایج آماری به دست آمده معلوم شده که بیش ترین همبستگی بین رهبری اخلاقی با بعد تولید معنای شخصی وجود دارد.
همسو با نتیجه به دست آمده از فرضیه اصلی این پژوهش مبنی بر ارتباط بین عوامل اثرگذار (رهبری اخلاقی، یادگیری سازمانی و هوش معنوی) و گرایش به تفکر انتقادی معلمان می توان به نتایج پژوهش های لوتیخ ( 2009) ، استاپلتون، (2011)،( اس، 2004 ) پروفتو (2003) ، مارین و هالپرن (2011) اشاره نمود.
با عنایت به نتایج که مؤلفه های رهبری اخلاقی و هوش معنوی و یادگیری سازمانی بر گرایش به تفکر انتقادی معلمان مؤثر است، می توان گفت وجود هوش معنوی در فرد می تواند باعث افزایش کارایی و بهره وری آن در زمینه کاری شود و هم چنین، زندگی کم استرسی را به همراه سلامت روان برای فرد فراهم کند."