چکیده:
نوشتار پیش رو در صدد است تا با رویکردی تاریخی به تبیین فهم متفاوت نسبت های مفهـومی حاکم بر امر عمومی در اعصار مختلف همت گمارد. بدین آیین ، بـا انتخـاب دورة یونـان باسـتان به مثابه آغازگاه سنت اندیشه غربی و رمزگشایی از معنای اسطوره ای حکمرانی در آن دیـار، ایـن مهم را محقق میگرداند. در ادامه با نگرشی تاریخی ـ تاویلی به بازخوانی اسـطورة آتنـا (خـدای جنگاوری) و هفائیستوس (خدای صنعت ) میپردازد و با بررسی ویژگی مربوط به هرکدام از این خدایان و تفسیر آنان ، در تلاش است تا از پیوند این دو نـامیرا کـه زاینـدگان نخسـتین پادشـاه یونان اند، درک آنان را از حکمرانی بیان نماید. سپس چنین تاویلی را در درون بافتی اجتماعی ـ سیاسی مینهد و استحاله های مفهومی مضمون حکمرانی را از تثبیت پولیس در عصـر پهلـوانی (حکمرانی معطوف به بیرون ) به سوی ثبات آن (حکمرانی معطوف به درون ) در عصر دموکراسی مدنظر قرار میدهد. درنهایت نیز در مقام قیاس با یونان باستان ، به درک دگرگون دورة مدرن از حکمرانی در قالب دولت ، حکومت نمایندگی و نیز جابه جاییهای مفهومی میـان امـر عمـومی و خصوصی عنایت میورزد.
خلاصه ماشینی:
این تکانۀ اخیر، آغازگاهی درخـور بـرای یافتن نسبت میان امر حقوقی و امر تاریخی است و نیز یکی از کانون های شایان توجه نظری در قلمرو روش شناسی حقوقی و به ویژه حقوق عمومی است .
با عنایت به مطالب پیش گفته ، مسئلۀ کانونی کـه در پی پاسخ بدان حرکت آغاز میکنیم ، بدین گونه قابلیت بیـان مـییابـد؛ چگونـه حکمرانـی در یونان باستان به سامان میشد و به چه شیوه ای میتوان معنای آن را رمزگشایی کرد؟ پاسـخ بـه این مسئله میتواند توشه ای برای فهم اکنونیت ما را در پی داشته باشد و نسبت گذشتۀ تاریخی را با دوران مدرن برملا سازد.
بـا شـرط وجود شبکه ای از این مفاهیم میتوان از حقوق عمومی بحث به میان آورد؛ بدین اعتبـار، حقـوق عمومی در نسبت های مفهومی ـ تاریخی دوران مدرن است که متعین میشـود٢.
حال بایستی به روشن نمودن این امر کمر همت بسـت کـه چگونـه ایـن روش بـه جهان یونانی ره میبرد که سراسر در اسطوره ها تنیده شـده اسـت .
آخرین نکته نیز در خصوص اسطوره شناسی آن است کـه اسـطوره امـری تنهـا مربوط به جهان باستان نیست و در دوران مختلفی میتوان این امر را شناسـایی نمـود.
در این میان برخی پژوهندگان دوران مدرن در حوزة یونان باستان قائـل به ثنویت میان دورة میتوس و عصر لوگوس گشته انـد؛ بـه عبـارتی، یونـان را اسـطوره ای قرائـت مینمایند که در این جرگه میتوان به رویکرد نیچه اشاره نمود که گویی شناسایی وی از یونـان نیز قالبی اسطوره ای به خود میگیرد٢.
(2005), The Greek Concept of Nature, Albany: State university of New York Press.