چکیده:
هدف این پژوهش، بیان توصیفی ژرف از زندگی روزمره دانش آموزی و تجربه شادی آنهاست. پرسش اصلی پژوهش را بر همین مبنا «چگونگی تجربه شادی در زندگی روزمره دانش آموزی» انتخاب کردیم. برای پاسخ به این پرسش، پژوهش میدانی در دو دبیرستان دخترانه منطقه 6 تهران انجام دادیم. برای جمع آوری داده ها از روش مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیم ساخت یافته استفاده کردیم. سپس نتایج را براساس روش تماتیک (مفهومی) تحلیل و چهار مفهوم را برای پاسخ به پرسش اصلی خود برگزیدیم. کارناولیزه شدن مدرسه، دوستی روزمره، قدرت تحقق خود و خودی از آن خود، چهار مفهوم به دست آمده از این پژوهش است که با اتکا به آنها تجارب شادمانه دانش آموزان درک پذیر خواهد شد. منظور از کارناولیزه شدن مدرسه، شکاف در نظم حاکم و ایجاد فرصتی برای بروز و ظهور عناصر جهان غیررسمی است. دوستی روزمره، مفهومی است که بر شبکه روابط و دوستی های بین دانش آموزان اشاره دارد. قدرت تحقق خود، ناظر بر تسلط دانش آموزان بر زمان/مکان های رسمی و دستیابی به فرصت برای بروز خود واقعی آنهاست. خودی از آن خود، عمیق ترین مفهوم این پژوهش است که فراتر از زمان/مکان بر تسلط دانش آموز بر خویشتن آنها اشاره دارد.
This research is an effort in deep description of everyday life of students and their experience of happiness. The main question of this research is “how students will experience happiness in their everyday life.” .In order to answer this question we started to have a field research in two of the girls high schools in area six of Tehran. We have used participant observation and semi_structured interview methods for collecting our data. For analyzation of collected data، we have used thematic analysis method. During that we have abstracted 4 essential concepts for answering our main question.1- Carnivalization of school 2- The daily friendship 3- Power of self_realization 4- Self_belonging. Based on these 4 concepts we could have better understanding experience of happiness among students. The meaning behind carnivalization of school is students interest to creating a gap in stablish orders and making an opportunity for bringing informal elements. The daily friendship is point out network of relation and friendship between students. Power of self_realization is overseeing students confident in an official places and creating the opportunity for being themselves. Self_belonging it is the deepest concepts of this research which is beyond the time and places pointing out students self_controls.
خلاصه ماشینی:
کارناوليزه شدن مدرسه ، دوستي روزمره ، قدرت تحقق خود و خودي از آن خود، چهار مفهوم به دست آمده از اين پژوهش است که با اتکا به آنها تجارب شادمانۀ دانش آموزان درکپذير خواهد شد.
١. کارناواليزه شدن مدرسه همان طور که گفتيم گسترش و نفوذ فضاي غيررسمي به رسمي يکي از مهم ترين وقايعي است که تجربۀ شادي دانش آموزان را در پي دارد، آنجايي که نظم حاکم بر مدرسه براي لحظاتي گسسته مي شود، عناصر فضاي غيررسمي به فضاي رسمي وارد ميشود، ترديد بر قوانين مدون تSأثGير MمORگذOاNرد و رفتارهايي پا به عرصه ميگذارند که پيش از اين ناپسند، سرزنش آور و دون شأن دانش آموز تلقي ميشدند.
جشن چهارشنبه سوري/ روز قبل از عيد/ روز آخر مدرسه / روز اردوي داخل مدرسه ، همه زمان هاي غيرعادي هستند که به سبب آنها نظم رايج مدرسه متوقف شده است و در پي آن عناصر نامشروع که پيش از اين به دنياي رانده شده ها و دانش آموزان بيانضباط تعلق داشت فرصت بروز و ظهور مي يابند: آلات موسيقي ، زدن و رقصيدن ، خوراکيهاي مناسبتي مانند کيک و پيتزا، دوربين و عکاسي کردن ، تلفن همراه ، آتش روشن کردن ، آب بازي، استفاده از وسايلي همچون سطل آشغال و...
(ب /٨) نه تنها ساعت هايي که به جاي درس خواندن صرف کارهاي روزمره ميشود، بلکه لحظه هايي از ساعت هاي درسي نيز با گسستن به واسطۀ اشتباه معلم يا دانش آموزان ، غنيمتي است براي ناپديد شدن نظم رسمي و تجربۀ حس شادي: ـ سر کلاس چه طور خوش ميگذرونيد؟ ـ با تيکه معلم رو گرفتنه ...