چکیده:
این مقاله به مطالعه و تحلیل پنجاه وصیتنامه برگزیده از رزمندگان جنگ پرداخته و بر اساس نظریه گفتمان لاکلا وموف توجه خود را بر گفتارهای خاص و ظرفیت مفصلبندیشان معطوف ساختهاست. به عنوان نقطه شروع برای پاسخ دادن به این سوالات، مضامین و محورهای اصلی وصیتنامه شهدا را استخراج کرده و سپس شناسایی شدهاند که چه نشانههایی دارای موقعیتی ممتازند و در رابطهی با نشانههای دیگر چگونه در آن گفتمان تعریف می شوند؟ همچنین به این سوال پرداخته شد که وصیتنامهها از طریق قراردادن عناصر در رابطهای خاص با یکدیگر، چه معانیای را تثبیت و حفظ میکنند و چه معانی بالقوهای را حذف و طرد میسازند؟ مضامین و محورهای اصلی وصیتنامهها عبارت بودند از: «ولایت فقیه و رهبری امام خمینی»، «استکبارستیزی و در راس آن آمریکا»، «واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع)»، «حجاب»، «نماز جماعت و نماز جمعه»، «نفی زندگی دنیایی» و «توصیه به گریستن برای شهدای کربلا به جای گریستن برای شهادت خودشان». در این میان عنصر «ولایت فقیه و رهبری امام خمینی» دال مرکزی به حساب میآید که دالهای دیگر پیرامون آن مفصلبندی می شوند و معنا مییابند و بر اساس نظر لاکلاوموف، معنای دالهای پیرامونی از طریق عمل مفصلبندی حول دال و نقطه مرکزی تثبیت میشود. بنابراین ما میتوانیم از «گفتمان شهدا» سخن بگوییم؛ گفتمانی که از رزمندگان سوژههایی ساخته است که جز به آخرت فکر نمیکنند؛ سوژههایی که خود قبل از کشتهشدن به آغوش مرگ میروند و شهادت در جنگ تحمیلی را همچون جان دادن در واقعه کربلای سال 61 هجری میدانند.
This article aims at investigating and analyzing 50 selected wills of Iranian martyrs of Holly Defense and concentrates on particular discourses and their capacity of articulation using Laclau and Mouffe's discourse theory. As a starting point for answering these questions, the pivotal axes and themes of these wills are extracted and then it is identified which signs have privileged position and how they are defined in their relations with other signs in that specific discourse. Besides, we have discussed what meanings are kept and fixed and also what potential meanings are excluded by these wills through putting the elements in certain relations with each other. The main themes and axes of the wills included: 'supreme leadership and Imam Khomeini', 'anti-imperialism', 'events of Karbala', 'Hijab', 'Friday prayer and collective prayer', 'negating mundane world' and 'mourning for Karbala martyrs instead of mourning for the martyrdom of the will writer. 'Supreme leadership and Imam Khomeini' is considered as the main signifier around which other signifiers are articulated and get meaning. According to Laclau and Mouffe, the meaning of peripheral signifiers is fixed by articulating them around the central signifier and main point. Hence, we can talk of 'Martyrs' discourse' which make warriors the subjects who think about nothing but afterlife; subjects who have already embraced death before they are really murdered and consider dying in the Holly Defense as dying in events of Karbala.
Martyrs’ will, Discourse, Main signifier, Articulation, Subject, Laclau and Mouffe, Critical analysis
خلاصه ماشینی:
تحلیل گفتمان وصیت نامه ی شهدای جنگ تحمیلی علی ربیعی دانشیار گروه مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه پیام نور تهران (علمیـپژوهشی) امیرحسین تمنایی دوره ٢٠،شماره دو:١٨٦-١٦١ شاپا ٢٨٠٩-١٠١٠ دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران نمایه در ISC دریافت ٩٢/٤/١٥ پذیرش ٩٢/٩/١٨ چکیده این مقاله به مطالعه و تحلیل پنجاه وصیت نامه برگزیده از رزمندگان جنگ پرداخته و بر اساس نظریه گفتمان لاکلا وموف توجه خود را بر گفتارهای خاص و ظرفیت مفصل بندی - شان معطوف ساخته است .
به عنوان نقطه شروع برای پاسخ دادن به این سوالات ، مضامین و محورهای اصلی وصیت نامه شهدا را استخراج کرده و سپس شناسایی شده اند که چه نشانه - هایی دارای موقعیتی ممتازند و در رابطه ی با نشانه های دیگر چگونه در آن گفتمان تعریف می شوند؟ همچنین به این سوال پرداخته شد که وصیت نامه ها از طریق قراردادن عناصر در رابطه ای خاص با یکدیگر، چه معانیای را تثبیت و حفظ میکنند و چه معانی بالقوه ای را حذف و طرد میسازند؟ مضامین و محورهای اصلی وصیت نامه ها عبارت بودند از: «ولایت فقیه و رهبری امام خمینی»، «استکبارستیزی و در رأس آن آمریکا»، «واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع )»، «حجاب »، «نماز جماعت و نماز جمعه »، «نفی زندگی دنیایی » و «توصیه به گریستن برای شهدای کربلا به جای گریستن برای شهادت خودشان ».