چکیده:
شبکه های اجتماعی مجموعه ای از روابط اجتماعی هستند، که اعتماد یکی از ویژگی های مهم آن روابط محسوب می شود. بی اعتمادی زمینه ساز عدم همکاری و بی نظمی در جامعه می گردد. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر اعتماد و خوشنامی در شبکه های اجتماعی به وسیله داده کاوی می باشد. تولید و فرسایش اعتماد در ساختارهای شبکه های اجتماعی را می توان به وفور یافت. از آنجایی که تعامل های اجتماعی درون روابط اجتماعی رخ می دهند، چگونگی انتخاب طرف تعامل می تواند بر شکل گیری اعتماد تاثیرگذار باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی که بین آنها پرسشنامه توزیع شده است، می باشد. این پرسشنامه برگرفته از مدل مایر و همکاران (1995) و میشرا (1996) می باشد. و از پرسشنامه اعتماد در فضای ارتباطی مجازی اسورا و همکاران(2007) تهیه شده است. پس از تهیه، پرسشنامه در اختیار جامعه آماری قرار گرفته شد و پس از جمع آوری اطلاعات وارد برنامه کلمنتاین شده و در ادامه نتایج استخراج گردید.
خلاصه ماشینی:
از اینرو هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر اعتماد و خوشنامی در شبکههای اجتماعی به وسیله دادهکاوی میباشد.
امروزه شبکههای اجتماعی به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است و روزانه میلیونها نفر از سرتاسر دنیا اطلاعات بسیار زیادی را از طریق دستگاههای مختلف روانه سرورهای این شبکهها میکنند.
از اینرو این پژوهش بر آن است تا به سنجش اعتماد و خوشنامی در شبکههای اجتماعی با رویکردهای دادهکاوی بپردازد و حتیالمقدور به ارائه مدل بپردازد.
با توجه به اینکه اعتماد یکی از ویژگیهای مهم روابط اجتماعی محسوب میشود و بیاعتمادی زمینهساز عدم همکاری و بینظمی در جامعه میگردد، لزوم کشف دانش موجود در این پدیده بسیار لازم است.
طبق بررسیهای به عمل آمده در این تحقیق، در اکثر موارد کاوش دانش در دادههای پرسشنامه سنجش اعتماد و خوشنامی در شبکههای اجتماعی از ترکیب الگوریتمهای انتخاب ویژگیهای برتر و الگوریتم هوشمند مصنوعی در جهت بهینهسازی روشهای پیشین استفاده شده است.
تأثیرتکنیکهای دادهکاوی بر اعتماد و خوشنامی در شبکههای اجتماعی این است که عوامل موثر با استفاده از پرسشنامههای متعدد و حجم زیادی از اطلاعات به طور دقیق و مطمئن مشخص کرده و به جامعهشناسان و محققان و صاحبان شبکههای اجتماعی کمک میکند تمرکز خود را روی این عوامل شناسایی شده جمع کنند و این شبکهها را در جهت مثبت سوق دهند.
به این منظور ما یک روش ترکیبی از دادهکاوی را طرح کردهایم که بعد از پر شدن پرسشنامهها و اعمال این ترکیب بر روی پرسشنامههای مختلف و تحلیل و بررسی نتایج به دست آمده از آنها بتوان به حل غیرقابل اعتماد بودن شبکههای اجتماعی پرداخت.