چکیده:
هدف پژوهش، پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای شهر اصفهان بر اساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان بود. نمونه پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای پیامنور، اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامههای هوش هیجانی و حالت فراشناخت استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد (با استفاده از نرمافزار SPSS). یافتهها نشان داد دو مولفه مدیریت خود و خودآگاهی از هوش هیجانی=0/228, T=3/514 ,P≤0/0) β و=0/145, T=2/253, P≤0/05) β( (و سه مولفه آگاهی فراشناختی، بررسی خود و راهبردهای شناختی از فرا شناخت =0/298 , T=5/725, P≤0/01)β و=0/110 , T=2/147 , P≤0/05 β و =0/257, T=4/890 , P≤0/01β( (پیشبینی کنندههای معناداری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان هستند. یافتهها حاکی از اهمیت پرورش هوش هیجانی و تواناییهای فراشناختی در نظام آموزش عالی است که بهدنبال آمادهسازی یادگیرندگان برای رویارویی با چالشهای بزرگ و کوچک جهان آینده است.
خلاصه ماشینی:
به بیان دیگر، عملکردهای شناختی تنها Rivikin etal Mahaseneh Rodilico Flavell etal Haffman & Spatario meta cognitive and cognitive strategies Sternberg zimmerman در کنار عملکردهای هیجانی است که میتوانند کارایی بهینه خود را داشته باشند و به کارکردهای بهتری بینجامند.
این در حالی است که مطالعات دیگری؛ از جمله: براکت و کاتیولاک 6 (2007)، پیترایدز و همکاران 7 (2004)، ماهاسنه (2014) علویانی و ملا حسینی (2012) نشان دادهاند که هوش هیجانی رابطه معناداری با مهارتهای فراشناختی و با عملکرد تحصیلی دانشجویان عادی و غیرمجازی دارد.
در مورد راهبردهای فراشناختی نیز یافتهها کمابیش ناهمسو هستند؛ برای مثال، پژوهشگران زیادی؛ از جمله: پرسلی و کاتالا 8 (1990)، موسولودیس و فیلیپو 9 (2005)، سرور و همکاران 10 (2009)، رابطه فراشناخت و عملکرد تحصیلی را معنادار گزارش نکردهاند؛ حتی برخی از پژوهشگران از جمله پوکای و بلومنفلد 11 (1990) رابطه این دو متغیر را منفی نشان emotional intelligence Bar- On Goleman impulse control Mayer etal Brackett & Katulak Petrides etal Pressley & Katala Mousoulides & Philippou Sarwar etal Pokay & Blumenfeld دادهاند.
برای آزمون این فرضیه که عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس مؤلفههای هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت رابطه) قابل پیشبینی است، از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
به منظور بررسی این فرضیه که عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس مؤلفههای فراشناخت (آگاهی فراشناختی، بررسی خود، راهبرد شناختی و برنامهریزی) قابل پیشبینی است نیز از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
بحث و نتیجهگیری با توجه به اهمیت عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای شهر اصفهان پرداخت.