چکیده:
نقش آموزش در توسعه روستایی را میتوان به طور خلاصه در ارتقاء دانش فرهنگی، اجتماعی، تخصصی و افزایش مهارتها دانست که به دنبال آن ارتقاء بهره وری مطلوب از نعمات الهی میسر خواهد شد. شناسایی انواع روشهای آموزشی لازمه کاربرد صحیح آنها در انواع آموزشهاست. در این پژوهش ضمن تعیین عوامل دخیل در به کارگیری روشهای آموزشی کشاورزان، نقش آموزشهای انبوهی مورد بررسی قرار گرفت. زیرا با توجه به هزینه و در شرایطی که محدودیت های اقتصادی حاکم است شناسایی مناسبترین روش درهر منطقه اهمیت بسیار دارد. بدین منظور، ابتدا یک تحقیق اکتشافی مقدماتی انجام، سپس با تاکید بر یافته های آن، تحقیق اصلی با فن پیمایشی صورت گرفت. جمعیت مورد مطالعه دربرگیرنده 78000 بهره بردار در 1400 روستا در استان مرکزی می باشد. نمونه گیری با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انجام شد. از آنجا که بیش از نیمی از جمعیت مورد مطالعه بی سواد و کم سواد هستند در انتخاب روشهای ترویجی مناسب بایستی این نکته مد نظر قرار گرفته و برای این گروه روشهایی به کار گرفته شود که نیاز کمتری به سواد دارند.همچنین به دلیل پراکندگی کشاورزان درگروههای سنی مختلف، انتخاب روشهای مناسب ترویجی می بایست طبق نظریات موجود درروشهای آموزش بزرگسالان صورت پذیرد. از آنجا که در اکثر کشورهای در حال توسعه سطح آموزش و پرورش کشاورزان کم است، اقدام دولت به اجرای برنامه های فنی و آموزشی برای کشاورزی و افزایش ظرفیت کشاورزان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است.
The role of education in rural development can be
summarized in the promotion of cultural knowledge,
social, professional and increasing skill. Following that, the
promotion of optimal efficiency will be achieved.
Identifying the types of training methods is necessary for
the correct application of it in a variety of education. In this
study, factors affecting the use of different methods of
training the farmers as well as the role of group and host
education were detected. Because according to the cost of
the different media and in the absence of the ruling
economic constraints, it is important to identify the most
appropriate method for each area. In this study, a survey
carried out preliminary exploration, then with an emphasis
on its findings, basic research was conducted by survey.
The study population consisted of 78,000 farmers in 1,400
villages in the Markazi province. Sampling was done with
two-stage cluster sampling. Since more than half of the
study population are illiterate and low literate, This point
must be considered in the selection of suitable promotional
methods and the methods used that need less education.
Also, because of the distribution of farmers in different age
groups, appropriate methods should be promoted in
accordance with the existing theories of adult learning
methods elections. However, in most of developing
countries farmers education level is low; therefore the
government action is necessary to implement technical and
educational programs for farmers and enhance the capacity
building of farmers by using information communication
technologies.