چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین فرانگرانی و شک مذهبی در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. همچنین به مقایسه شک مذهبی دانشجویان دختر و پسر نیز پرداخته شد. به این منظور در قالب طرح پژوهشی همبستگی،160نفر (80 دختر و 80 پسر ) از دانشجویان دانشگاه اصفهان، با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه فرانگرانی ولز و پرسشنامه شک مذهبی التمایر پاسخ دادند. تحلیل داده ها نشان داد که شک مذهبی می تواند فرانگرانی و دو مولفه از آن (فرانگرانی و اضطراب سلامتی) را به صورت معناداری پیش بینی نماید. بر این اساس مشخص شد دانشجویانی که شک مذهبی بالاتری دارند فرانگرانی و اضطراب سلامتی بیشتری را نشان می دهند. همچنین نتایج حاصل از t مستقل نشان داد که میانگین شک و تردید مذهبی دانشجویان پسر به صورت معناداری از شک و تردید مذهبی دانشجویان دختر بیشتر است. نتایج این پژوهش، توان پیش بینی شک مذهبی بر فرانگرانی و دو مولفه از آن (فرانگرانی و اضطراب سلامتی) را تایید نمود.
خلاصه ماشینی:
Miller & Stark ابزار در پژوهش حاضر از دو پرسشنامه استفاده شد؛ یک پرسشنامه برای سنجش سنجش فرانگرانی و یک پرسشنامه برای شک و تردید مذهبی .
در این راستا، نتایج آزمون t نیز نشان میدهد که بین میانگین نمره های پسـران و دختـران در متغیـر شـک و تردیـد مـذهبی تفـاوت معناداری وجود دارد (٠/٠٠٠١ >p).
(2006), "Religiosity, religious doubt, and the need for cognition: their interactive relationship with life satisfaction", Journal of Happiness Studies, 7, 139–154.
M. (2002),"A longitudinal study of religious doubts in high school andbeyond: relationships, stability, and searchingfor answers", Journal for The Scientific Study of Religion, 41, 255-266.
(1996), "Religious fundamentalism and religious doubts: content, connections and complexity of thinking",The International Journal for The Psychology of Religion,6,201-220.
(2006), "Religious doubt and psychological well-being: a longitudinal investigation", Review of Religious Research, 47, 287-302.
E. (2000), "Cognitive processes in social anxiety: the effects of self-focus, rumination and anticipatory processing", Behaviour Research and Therapy, 38, 243–257.
A. (1998), "Cognitive bias in acute stress disorder", Behaviour Research and Therapy, 36: 1177–1183.
(2005), "The metacognitive model of GAD: Assessment of metaworry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder", Cognitive Therapy and Research, 29: 107–121.
(2002), "A metacognitive model and therapy for generalized anxiety disorder", Clinical Psychology and Psychotherapy, 6: 86-95.
(1998), "Social phobia: Effects of external attention focus on anxiety, negative beliefs and perspective taking", Behavior Therapy, 29, 357–370.
(2006), "Metacognitive therapy for generalized anxiety disorder: An open trial", Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 36: 212- 206.