چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای ورزشی در شکلگیری رفتار شهروندی هواداران شهرآورد فوتبال پایتخت میباشد. این پژوهش که به روش توصیفی انجام شده است، از نوع مطالعات همبستگی میباشد و با توجه به هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای شهرآورد فوتبال پایتخت در شهریور ماه 1391 به ورزشگاه آزادی آمده بودند تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، نمونۀ آماری براساس جدول مورگان 384 نفر انتخاب شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش همبستگی وجود دارد به طوری که دادههای مشاهدهشده تا میزان زیادی منطبق بر مدل پژوهش هستند. همچنین، نتایج نشان داد زیزمؤلفۀ فرهنگ سازی پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به زیر مولفه های مشارکت اجتماعی ،آموزشی و اطلاعرسانی رفتار شهروندی میباشد. به عبارت دیگر رسانه های ورزشی نقش مهمی در شکلگیری رفتارشهروندی هواداران ایجاد می کند که در نهایت باشگاه ها می توانند از مزایای ایجاد رفتارشهروندی هواداران به نفع خود استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش، ضرورت و اهمیت توجه به رسانههای ورزشی در توسعۀ ورزش، بهخصوص توسعۀ اجتماعی (شکلگیری و بروز مؤلفههای رفتار شهروندی) آن بهمنظور جلب حداکثری تماشاگران در رویدادهای ورزشی را بهخوبی آشکار ساخت؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای ورزشی در شکلگیری رفتار شهروندی در هواداران فوتبال میباشد نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین نقشهای رسانههای ورزشی (اطلاعرسانی، مشارکت اجتماعی، آموزشی و فرهنگسازی) در شکلگیری رفتار شهروندی وجود دارد و شدت این رابطه با توجه به نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون برای نقش اطلاعرسانی (71/0)، مشارکت اجتماعی (84/0)، فرهنگسازی (87/0) و آموزشی (78/0) میباشد.
با توجه به نتایج پژوهش حاضر بهنظر میرسد که نقشهای چهارگانۀ اطلاعرسانی، مشارکت اجتماعی، آموزشی و فرهنگسازی از کارکردهای مهم رسانههای ورزشی هستند و در شکلگیری مؤلفههای رفتار شهروندی نقش بهسزایی دارند؛ لذا، مسئولان و مدیران باشگاهها باید به نقش بسیار مهم رسانهها در بسترسازی و نهادینهکردن سلامت و نشاط عمومی جامعه واقف باشند و با ایجاد سایت و روزنامههای منتصب به باشگاه، هرچه بیشتر و بهتر در اطلاعرسانی اخبار صحیح مربوط به باشگاه گام بردارند و با فرهنگسازی صحیح در بطن جامعه و آموزش مسائل اخلاقی و ترویج آن، در جهت ایجاد مشارکت اجتماعی که مصداق بارز آن بروز مؤلفههای رفتار شهروندی در تماشاگران میباشد گام بردارند.
The Role of mass media in the development of sports in the country, doctoral dissertation, Islamic Azad University, Science and Research Tehran.
M. Sc. Sport Management in Islamic Azad Uinversity Received Date: 2013/04/21 Accepted Date: 2014/01/04 Abstract The purpose this study was role of the sports media in formation citizenship behavior in fans of the capital's football derby."