چکیده:
چکیدههدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش در زمره مطالعات توصیفی ـ تحلیلی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است؛ در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی براساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونه 250 نفری از کارکنان سازمانهای ورزشی اعم از سازمان تربیت بدنی، فدراسیونهای ورزشی و ادارات کل تربیتبدنی استانهای منتخب به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گشت و مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش دوم نیز بهمنظور اولویتبندی عوامل کلیدی شناساییشده، از 10 نفر از خبرگان که تسلط علمی و عملی بر موضوع پژوهش داشتند استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که نه عامل مدیریت، ساختار سازمانی، معماری دانش، فرهنگ، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، فرایندهای دانشی، پاداشهای انگیزشی و محتوای دانش بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی بهشمار میآیند. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیانگر آن است که عامل مدیریت، بالاترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را در بین هشت عامل کلیدی دیگر دارد.
خلاصه ماشینی:
"درهرصورت، با درنظرگرفتن عوامل کلیدی شناساییشده در مدل و با توجه به اینکه باید بین پیشنهادها و یافتههای پژوهش نگاشت مناسبی برقرار شود، پیشنهادهای زیر بهمنظور طراحی و استقرار موفقیتآمیز سیستم مدیریت دانش قابلارائه میباشد: تغییر نگرش و دیدگاه مسئولان نسبت به نقش و جایگاه دانش، ایجاد فرصت ارتقای دانش شغلی، اعطای استقلال و آزادی شغلی بهمنظور اغتنای شغلی افراد، بهکارگیری ابزارهای تشویقی برای کارکنانی که عملکرد خوب، نوآوری و خطرپذیری دارند، اجرای برنامهریزی راهبردی برای تسهیم دانش و تعریف بستههای دانش برای کارکنان ایجاد جو اعتماد در سازمان؛ بهگونهای که کارکنان خطری را از جانب انتقال دانش شغلی خود به دیگر افراد احساس نکنند، تشویق افراد دانشمدار به انتقال دانش به دیگر افراد و تعریف فرایندی که براساس آن دانش کارمندان موردبهرهبرداری قرار گیرد تشکیل کارگروه بهمنظور تدوین فرایندی برای حفظ و نگهداری دادهها و اطلاعات در سازمان، شناسایی افراد دانشمدار، کلیدی و یا در شرف بازنشستگی در سازمان و افزایش وفاداری و تعلق سازمانی در اینگونه افراد و نیز جلوگیری (در حد امکان) از خارج شدن دانش آنها از سازمان برگزاری همایشها و کارگاههای آموزش و توجیهی، گسترش شبکههای ارتباطی در درون و بیرون سازمان و ایجاد اجتماعات دانش با هدف برقراری تعامل بیشتر دانش و تجربهها و ارتقای تسهیم دانش در سازمان تجدید در نظام ساختار سلسلهمراتبی و گسترش نظام شبکهای بهمنظور تسریع روند تبادل و تعامل افراد با مسئولیت و تخصصهای متفاوت درراستای تحقق اهداف تسهیم دانش در سازمان ایجاد مشوقهایی بهمنظور بالابردن سطح دانش کارکنان و جذب افراد صاحب دانش در سازمان درراستای ایجاد دانش در سازمان بههر تقدیر باید قبول داشت که یکی از شیوههای مؤثر جهت حفظ رقابت در صحنۀ بینالمللی و افزایش اثربخشی سازمان، بهرهگیری از سیستم اثربخش مدیریت دانش در سازمانها میباشد؛ و با توجه به پر رنگ شدن نقش مدیریت دانش در موفقیت و شکست سازمانها در سالیان اخیر و تأکید مدیران ارشد کشور به پیادهسازی مدیریت دانش در محیطهای کاری و همچنین در اختیار نبودن مدل جامع در خصوص مدیریت دانش در کشور؛ پژوهشهای متعددی در این زمینه صورت گرفته است."