چکیده:
پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- نوجوان دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی بود.این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بر روی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 24 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت تاثیر برنامه مداخلهای مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی قرار گرفتند و برای گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. با استفاده از پرسشنامههای نگرش فرزند نسبت به مادر، دادههای هر دو گروه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری جمعآوری شد و با روشهای آماری تحلیل کواریانس و t همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی، تعارض والد- نوجوان دانشآموزان (000/0>P و 951/20=F) را کاهش میدهد. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که نشان میدهد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی میتواند تعارض والد- نوجوان دانشآموزان دختر را کاهش دهد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t همبسته در مرحله پیگیری نشان داد که اثر مداخلات اعمال شده پایدار است.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- همجنس دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی<FootNote No="109" Text="- این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر میباشد.
com"/> چکیده پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- نوجوان دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی بود.
نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که نشان میدهد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی میتواند تعارض والد- نوجوان دانشآموزان دختر را کاهش دهد.
بدینسان، هدف اصلی محقق در پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در کاهش تعارض والد- نوجوان دانشآموزان دختر دوره راهنمایی است.
با توجه به ادبیات و پیشینه پژوهش و همچنین با استناد به نتایج آماری به دست آمده چنین نتیجه گرفته میشود که مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی که برگرفته از نظریه گلاسر است تعارض والد نوجوان را که نشات گرفته از تفاوت بر سر نیازها، خواستهها و سلایق والدین با فرزندان در سنین حساس دوره نوجوانی است کاهش میدهد.
بحث و نتیجهگیری نتیجه تحقیق نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی، تعارض والد- نوجوان دانشآموزان دختر دوره راهنمایی را کاهش میدهد.
) بر متغیرهای گوناگون همچون کاهش بحران هویت دختران (کاکیا، 1389؛ احمدپور دیزجی، 1388؛ موسوی، 1377)، شادکامی و سلامت روان دختران(خالق عباسآبادی، 1388)، افزایش توان مقابلهای (مرادی، اعتمادی و نعیمآبادی، 1388)، اضطراب دانشآموزان دختر (سدرپوشان، 1383)، بر کاهش رفتارهای پرخطر (کوازیکوم و ادیکوک، 2010)، کاهش ترس از مدرسه (جوزه و همکاران، 2009)، افزایش اعتماد بهنفس (استیون، 2004)، با نتایج حاصل از این تحقیق مبنی بر اثربخشی مشاوره گروهی بر کاهش تعارض والد- نوجوان هم راستا میباشد."