چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبک دلبستگی در نوجوانان بزهکار و عادی و مقایسه آن با سبک دلبستگی والدین آنها است. روش پژوهش از نوع پسرویدادی و علّی - مقایسهای است. نمونه متشکل از 100 نوجوان بزهکار(75 پسر و 25 دختر) و 100نوجوان عادی(65 پسر و 35 دختر) و والدین آنهاست. روش نمونهگیری برای نوجوانان بزهکار از نوع در دسترس و برای گروه عادی از نوع خوشهای تصادفی است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ(SQ-SF) و پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید(RASS) است. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش تحلیل واریانس دو عاملی نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار و سبک دلبستگی والدین در نوجوانان بزهکار با نوجوانان عادی تفاوت معنادار وجود دارد(p<0/001). نتایج مطالعه حاضر همسویی با تحقیقات پیشین رابطه بین طرحوارههای ناسازگار و سبک دلبستگی ناایمن در والدین را تایید میکند و نشان میدهد که والدین نوجوانان بزهکار طرحواره ناسازگار، سبک دلبستگی ناایمن بالاتری دارند. از این نتایج میتوان برای توانمندسازی خانوادهها و جلوگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش تحلیل واریانس دو عاملی نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار و سبک دلبستگی والدین در نوجوانان بزهکار با نوجوانان عادی تفاوت معنادار وجود دارد(p&lt;0/001).
طبق پژوهشهای انجام شده مواجهه با تجربیات بد هیجانی و بیتوجهی عاطفی در کودکی ممکن است دلبستگی ایمن را تهدید کند و باعث تشکیل یک مدل ناسازگار از خود در ارتباط با دیگران شود (رایت، داگرتی، کرافورد و دل کاستلو<FootNote No="135" Text="- Wright, O’Dougherty, Crawford &amp;amp; Del Castillo"/> ؛2009).
فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ<FootNote No="139" Text="- Yung Early Maladaptive Schemas Short Form"/> پرسشنامه75 مادهای که توسط جفری یانگ (1988) برای ارزیابی طرحوارههای ناسازگار اولیه ساخته شد، مشتمل بر 5 حوزه کلی است که 15 زیرمقیاس (شامل: محرومیت هیجانی،<FootNote No="140" Text="- Emotional Deprivation"/> بیاعتمادی- بدرفتاری<FootNote No="141" Text="- Mistrust / Abuse"/>، انزوای اجتماعی<FootNote No="142" Text="- Social Isolation"/>، شکست<FootNote No="143" Text="- Failure"/>، وابستگی- بیکفایتی<FootNote No="144" Text="-Dependence / Incompetence"/>، گرفتاری- در دام افتادگی<FootNote No="145" Text="-Enmeshment"/>، اطاعت<FootNote No="146" Text="-Subjugation"/>، بازداری هیچانی هیجانی<FootNote No="147" Text="-Emotional Inhibition"/>، خویشتنداری و خود انضباطی ناکافی<FootNote No="148" Text="-Insufficient Self – Control / Self Discipline"/>، طرد- رهاشدگی<FootNote No="149" Text="-Abandonment"/>، نقص- شرم<FootNote No="150" Text="-Failaire"/>، آسیبپذیری به ضرر یا بیماری<FootNote No="151" Text="-Vulnerability to Harmorillness"/>، ایثار<FootNote No="152" Text="-Self – Sacrifice"/>، معیارهای سرسختانه<FootNote No="153" Text="-Vonrenting"/> و استحقاق<FootNote No="154" Text="-Entitlment"/>) را میسنجد.
همچنین بین سبک دلبستگی والدین با طرحواره ناسازگار محرومیت هیجانی در نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
همانطور که این تحقیق نیز نشان میدهد تعامل در سبک دلبستگی والدین و طرحواره محرومیت هیجانی در نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معناداری دارد.