چکیده:
این پژوهش ، گونه گفتمان زنان مسلمان را در رسانه های قدیمی و جدید مورد بررسی قرار میدهد تا با مقایسه ویژگیهای گونه بتوان شیوه های آموزشی جدیدی را با بهره گیری از رسانه های نوین برای یاددهی زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی به زنان مسلمان به کار برد. از این رو به منظور پاسخ به این پرسش ، که آیا شیوه یاددهی گونه ـ مدار یا عادی میتواند بر گفتگوی زنان مسلمان تاثیر داشته باشد، ١٩٨ نفر از زنانی که در رشته روابط بین الملل در دانشگاه های شهر اصفهان تحصیل میکردند به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. از این میان ، ١٨٢ نفر با سطح مهارت زبانی متوصط ضعیف به منظور بررسی کارامدی شیوة آموزش گونه ـ مدار به شکل تصادفی به دو گروه ٩١ نفری تقسیم شدند. گروه اول به شیوه عادی و گروه دوم به شیوة آموزش گونه ـ مدار، محتوای انگلیسی را در ١٨ جلسه مجازی روی تلفن همراهشان دریافت میکردند. تحلیل داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و مربع کای پیرسون از تاثیر شیوة آموزش گونه ـ مدار بر رسایی و شیوایی گفتمان بین المللی زنان حکایت میکرد. تحلیل داده های گردآوری شده از همسویی پاسخ نگرش زنان به شیوه آموزش گونه ـ مدار و عملکرد آنها خبر میداد. این نتایج نظریه آموزش گونه ـ مدار سویلز (١٩٩٠) را تایید میکرد؛ چرا که تمرکز بر گونه سبب شد تا گفتگوی فراگیران با بهره مندی از جزئیات بیشتر درک و انتقال پیام را برای آنها آسان تر سازد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش گونه ـ مدار زبان انگلیسی از طریق رسانه ارتباطات سیار بر گفتمان بین المللی زنان ایرانی 1 سعید خزایی 2 سعید کتابی 3 محمدجواد محمدی دریافت مقاله : ١٣٩٣/١٠/٢٠ پذیرش نهایی : ١٣٩٤/٠٧/١٩ چکیده این پژوهش ، گونۀ گفتمان زنان مسلمان را در رسانه های قدیمی و جدید مورد بررسی قرار میدهد تا با مقایسه ویژگیهای گونه بتوان شیوه های آموزشی جدیدی را با بهره گیری از رسانه های نوین برای یاددهی زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی به زنان مسلمان به کار برد.
یانگ ٥ (٢٠١٢) طی یک دوره آموزش گونه ـ مدار نوشتار انگلیسی به ٢٤ فراگیر تایوانی به این نتیجه دست یافت که این شیوه آموزش در مقایسه با شیوه های مرسوم یاددهی و یادگیری سبب تقویت توان فراگیران در ایجاد گفتمان جامعتر میشود؛ چراکه گفتمان 1 - Hyland 2 - Osman 3 - Paltridge 4 - Functional 5 - Yang حاصل از شیوة یاددهی و یادگیری گونه ـ مدار با دربرداشتن واژگان گوناگون باعث درک بهتر مخاطبان از مفهوم نهفته در پس محتوای آموزشی میشد.
این پژوهش با اقتباس از این رویکرد در کاربرد گونه در آموزش زبانهای خارجی قصد دارد ضمن معطوف کردن ذهن اعضای جامعۀ گفتمانی زنان مسلمان به ویژگیهای شاخص گفتمان موفق در رسانه های قدیمی و جدید، آن شاخصها را در آموزش زبان انگلیسی از طریق رسانۀ ارتباطات سیار به اعضای این جامعه گفتمانی مد نظر قرار دهد تا بدین ترتیب با تأکید بر بافت محتوا و با در نظر گرفتن ابعاد مؤثر بر فرایند یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی بتوان فصلی نو را در جهت تقویت کمی و کیفی روابط زنان در سطح بین المللی گشود.