چکیده:
هدف اصلی پژوهش بررسی اثربخشی الگوی گروهی تفصیل دورنماهای مثبت (EPOS) بر کاهش تعارض کار ـ خانواده در زوجهای هر دو شاغل فرهنگی است . تعارض کار ـ خانواده نوع ویژه ای از تعارض بین نقشهاست که فرد را با تقاضاهای همزمان و ناسازگار ناشی از مسئولیتهای کاری و خانوادگی درگیر میسازد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل است ؛ بدین منظور ٢٠ نفر (ده زوج ) از زوجهای شاغل فرهنگی داوطلب که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (پنج زوج ) و کنترل (پنج زوج ) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در نه جلسه ٩٠ دقیقه ای الگوی گروهی مبتنی بر تفصیل دورنماهای مثبت آموزش داده شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه تعارض کار ـ خانواده کارلسون و همکاران استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی ، و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که روش تفصیل دورنماهای مثبت به طور معناداری و در سطح آلفای ٠/٠١ موجب کاهش تعارض کار ـ خانواده شده است . در جمعبندی میتوان گفت روش تفصیل دورنماهای مثبت از طریق تصریح اهداف و تعیین اهداف مشترک در حیطه های شغلی و خانوادگی در کاهش تعارض کار ـ خانواده موثر بوده است
خلاصه ماشینی:
پژوهشها پیامدهای بسیاری برای تعارض کار ـ خانواده نمایان میسازدکه شامل پیامدهای مرتبط با شغل (رضایت شغلی )، پیامدهای مرتبط با سایر حوزه های زندگی (رضایت از زندگی ) و پیامدهای مرتبط با فشارهای روانشناختی (مشکلات عمومی روانشناختی ) میشود که آثار زیانبار بسیاری برای فرد و سازمان دارد (آلن ٤، ٢٠٠٠؛ آلن ، هرست ، براک و ساتون ٥، ٢٠٠٠؛ میسمر، مک نوس و ویسوسواران ٦، ٢٠٠٥)؛ مثلا ابی ، کاسپر، لوک وود، بردی آکس و برینلی ٧ (٢٠٠٥) در پژوهشی نشان دادند که این تعارض میتواند آسیبهایی از جمله کاهش رضایت از زندگی ، مصرف الکل و سوء مصرف مواد و حتی طلاق را 1 - Brown 2 - Adams, King & King 3 - Work-Family Conflict 4 - Allen 5 - Herst, Bruck & Sutton 6 - Mesmer & Viswesvaran ١٠٠ 7 - Eby, Casper, Lockwood, Bordeaux & Brinley در خانواده ها در پی داشته باشد.
وی در پژوهش خود با عنوان ((راهبردهای کاهش تعارض )) 1 - Staines 2 - Voydanoff 3 - Panorama &Jdaitawi 4 - Andreassi 5 - Kinnunen, Vermulst, Gerris& Makikangas 6 - Anderson, Coffey &Byerly 7 - Mazerolle,Bruening& Casa 8 - Axelson 9 - Lorenzen, Michael که بر روی ١٧٥ آموزگار مقطع ابتدایی انجام داد، نتیجه گرفت که به کار گیری راهکارهای علمی و کاربردی در کاهش تعارض ، میتواند از پیامدهای منفی آن جلوگیری کند و زمانی که میزان این تعارض کاهش یابد، افراد با به کارگیری شیوههای درست ، میتوانند از بروز دوباره این تعارضها پیشگیری کنند.