چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، تدوین الگوی راهبری اثربخش دانشگاهی و احصای شاخص ها و مولفه های آن در مراکز آموزش عالی می باشد. هم چنین شناسایی موانع و چالش های راهبری اثربخش از اهداف دیگر این تحقیق است. در این تحقیق راهبری دانشگاهی در دانشگاه الزهرا (س) در سال 93 از دیدگاه کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تعداد 80 پرسشنامه در بین کارکنان دانشگاه الزهرا توزیع شد که از این تعداد 49 پرسشنامه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمون و تحلیل قرار گرفتند.نتایج این تحقیق نشان داد که این دانشگاه توسط هیات امنا و مدیرانی که دارای شایستگی های لازم هستند اداره می شود. پاسخ ها نشان می دهد که ساختارهای خوب راهبری در دانشگاه وجود دارد. دیگر یافته ها نشان می دهد که هم چنین دانشگاه با برخی چالش ها مواجه است. یافته ها در بخش عملکرد فردی نتایج بالاتر از حد متوسط را نشان داد. هم چنین مشخص شد که کیفیت مدیریت ریسک و کنترلهای داخلی در حد متوسط قرار دارد.
جهت کاهش چالشهای پیش رو و اداره بهتر دانشگاه نیاز به بهبود راهبری اثربخش در آن احساس می شود. در این راستا به تدوین مدل مورد نظر پایان نامه پرداختیم ، مدل شامل سه بخش عناصر، شاخص ها و عوامل تعدیل کننده می باشد که دارای رابطه دو طرفه با یکدیگر می باشند. تقویت هر یک از اجزا موجب بهبود راهبری دانشگاهی خواهد شد.
Developing an effective university governance model at the higher education institutions and exploring its pattern index and components is the main purpose of this research. Also identifying effective governance barriers and challenges is another purpose of this research.
In this research، university governance at Alzahra University was subjected to scrutiny. Questionnaire was used for data collection and data was analyzed by using spss software testing.
The study results show that the universities are governed by board of trustees and managers who have middle competence. The governance structures illustrate good university governance and the responses show that there are good management structures at the university. Other findings demonstrate that Iranian universities are faced of many obstacles which limit the effective governance.
The individual performance findings of the members in sustaining effective university governance showed the results that are above the average. It was also indicated that the risk management quality and internal controls have average results in the university and fair treatment of stakeholders have unpleasant results that are under average.
The necessity of improving effective governance in order to reduce the challenges ahead and better universities management are felt. In this regard، the thesis desired model was discussed in the fifth chapter and according to the findings and literature، several factors that are necessary for having good governance were added to the model.