چکیده:
در این پژوهش بصورت مستند نشان داده شده است که کشورهای صاحب قوانین عرفی (رایج) ، قوانین حمایتی بیشتری از سرمایهگذار داشته و بازارهای مالی آنها نسبت به کشورهای صاحب قوانین مدنی توسعهیافتهتر است. در این مقاله به صورت گسترده به این موضوع پرداخته شده است که تغییرات در نظامهای قانونی چه تاثیری بر حرفه حسابداری و حسابرسی میگذارند. در همین راستا به مطالعه فرانسیس و همکاران (2001) که نمونهای متشکل از 31 کشور را بررسی کردند، لا. پورتا و همکاران (1997، 1998، 1999 و 2000) و سایر محققان اشاره شده است؛ نتایج تحقیق آنها نشان داد که استانداردهای حسابداری ملی در کشورهای صاحب قوانین عرفی بهنگامتر و شفافتر است که با توجه به نقش مهم افشای عمومی اطلاعات حسابداری در حاکمیت شرکتی، نتایج منطقی به نظر میرسد. در یک نظام حسابداری بهنگام و شفاف تقاضای بیشتری برای حسابرسی به عنوان یک مکانیزم قانونی وجود دارد. افزون بر این، در این تحقیق این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد که آیا کیفیت حسابداری و حسابرسی، تاثیری بر پیشرفت بازارهای مالی خواهد داشت یا خیر. همچنین، حسابداری باکیفیت، میتواند اثرات منفی قوانین ضعیف حمایتی از سرمایهگذار را در توسعه بازارهای مالی تعدیل کند. موضوع دیگری که به صورت ویژه در این مقاله بررسی شده این است که آیا کشورهای صاحب حقوق مدنی که دارای نظام حسابداری شفافتر، بهنگامتر و حسابرسی منسجمتری هستند، نسبت به سایر کشورهای این حوزه دارای بازارهای مالی پیشرفتهتری هستند یا خیر. در این خصوص شواهد بسیار اندکی وجود دارد که این موضوع تا اندازهای باعث افزایش سوالات پیرامون منطقی بودن کار هیات تدوین استانداردهای حسابداری بینالمللی و کار هماهنگسازی بینالمللی حسابداری میشود.
Recent research documents showed that common law countries have stronger investor protection laws and more developed financial markets than civil law countries. This line of inquiry is extended in our study to examine if variations in legal systems affect accounting and auditing. For a sample of 31 countries by Francis, Khurana and Pereira (2001) and La Porta (1997, 1998, 1999, 2000) and other researchers, it document that national accounting standards are more timely (accrual-based) and transparent in common law countries, which is consistent with a greater role played by the public disclosure of accrual-based accounting information in corporate governance in these countries. There is also greater demand for auditing as an enforcement mechanism when accounting is more timely and transparent. We also examine if causality could run from high-quality accounting and auditing to the development of financial markets. Also conjecture that high-quality accounting could mitigate the negative effect of weak investor protection on the development of financial markets. Specifically, we examine if those civil law countries that have more timely and transparent accounting, and more auditing, also have more developed financial markets relative to other civil law countries. We find little support that this is the case, which raises questions about the rationale for the international harmonization of accounting and the work of the International Accounting Standards Committee, absent fundamental changes in investor protection laws of civil law countries.
خلاصه ماشینی:
پورتا و همکاران (1997، 1998، 1999 و 2000) و سایر محققان اشاره شده است؛ نتایج تحقیق آنها نشان داد که استانداردهای حسابداری ملی در کشورهای صاحب قوانین عرفی بهنگامتر و شفافتر است که با توجه به نقش مهم افشای عمومی اطلاعات حسابداری در حاکمیت شرکتی، نتایج منطقی به نظر میرسد.
بطورکلی، چرخه علیت از قوانین حمایتی سرمایهگذار شروع و به توسعه بازارهای مالی و نقش حسابرسی و حسابداری شفاف و بهنگام در حاکمیت شرکتی برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میان درون سازمانیها (مدیران) و برون سازمانیها (سرمایهگذاران)، ختم میشود.
این بدین معنی است که حمایت قوی از سرمایهگذار در کشورهای صاحب قوانین عرفی باعث ایجاد تقاضا برای اطلاعات حسابداری بهنگام و شفاف برای حاکمیت شرکتی میشود.
در نتیجه بازارهای مالی در کشورهای دارای قوانین مدنی کمتر توسعه یافتهاند؛ افشاء حسابداری به موقع (بر مبنای تعهدی) در این کشورها کمتر و هزینههای کمتری صرف حسابرسی میگردد و تقاضای کمتری برای حسابرسیها توسط پنج مؤسسه بزرگ حسابرسی وجود دارد.
4- آیا حسابداری و حسابرسی در کشورهای دارای قوانین مدنی واقعا اهمیت دارد؟ در تحقیق فرانسیس و همکاران (2001) نشان داده شده است که هر چه حسابداری شفافتر و بهنگامتر باشد قوانین حمایتی از سرمایهگذار قویتر است (و بازارهای مالی پیشرفتهتر) و تقاضا برای حسابرسی به عنوان یک مکانیزم قانونی تابعی از حسابداری شفافتر و استفاده بیشتر از مبنای تعهدی حسابداری است.
فرض بر این است که تقاضای بیشتری برای حسابداری شفاف و بهنگام در حاکمیت شرکتی در کشورهای دارای قوانین عرفی وجود دارد، زیرا بازارهای مالی در این کشورها بیشتر توسعه یافتهاند و حسابداری شفاف و بهنگام، عدم تقارن اطلاعاتی را برطرف مینماید.