چکیده:
افشای اختیاری اطلاعات شرکت ها از ابزار مهم مـدیران بـه منظـور انتقـال اطلاعـات عملکرد مالی به سرمایه گذاران ، اعتباردهندگان و سایر افراد ذی نفع است . یکـی از دلایـل مهـم تقاضا برای افشای اطلاعات ، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است . هدف این پـژوهش بررسی قیمت گذاری افشای اختیاری با بهره مندی از مدل های اولسون (١٩٩٥)، استون و هریس (١٩٩٦) و مدل ارزش شرکت با توجه به اثر درون زای متغیر افشا است . در ایـن راسـتا، شـاخص افشای اختیاری ١٤٦ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال هـای ١٣٨٨ تـا ١٣٩٢ به کمک روش تحلیل محتوا و رویکرد وزن دهی یکسان ، محاسبه و آزمون شد. یافته های پژوهش نشان می دهد افشای اختیاری شرکت ها در تصمیم گیری و ارزش گذاری شرکت ها به کار می رود. همچنین بررسی مدل غیرخطی ارزش شرکت نشان می دهد در ارزش گذاری شـرکت هـا سطح مطلوبی از افشای اختیاری به کاربرده می شود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه اسـتفاده از مـدل کـولینز و همکـاران (١٩٩٤) بـه اطلاعـات سودآوری سه سال بعد شرکت ها نیاز دارد و کسب این اطلاعات در بازة زمانی پژوهش امکان پذیر نبود، در این پژوهش از مدل هـای اولسـون (١٩٩٥)، اسـتون و هـریس (١٩٩٦) و ارزش شـرکت به منظور بررسی قیمت گذاری افشای اختیاری در بازار سرمایة ایران استفاده می شود.
بررسی قیمت گذاری افشای اختیاری (مدل ارزش شرکت ) QTit= βo+ β1VDFit+ β2GRTHit+ β3LiQit+ β4SiZEit+ β5teʋit+ εit متغیر ضریب آمارة t احتمال عرض از مبدأ -8/091 -5/813 0/068 افشای اختیاری 0/316 4/945 0/000 رشد فروش 0/095 1/876 0/061 نسبت جاری -0/073 -3/048 0/002 اندازة شرکت 0/203 2/412 0/015 اهرم 0/025 0/782 0/434 R٢ تعدیل شده ٠/٥٤ آمارة F 12/620 دوربین واتسون ٢/٠٣ احتمال آمارة F 0/000 همان طور که یافته های جدول ٧ نشان مـی دهـد، افشـای اختیـاری دارای ضـریب مثبـت و معنادار است ؛ این تحلیل از قوت نتایج پژوهش حکایت می کند.
Effects of voluntary disclosure on the value relevance of accounting information value in listed companies in Tehran Stock Exchange."