چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین پژوهش، تحت عنوان «فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینهی مطالعات دوزبانه و آموزشهای پیش از دبستان در پیشرفت تحصیلی پرداخته است. بدین منظور، تعداد 28 پژوهش انجام یافته در زمینهی مطالعات دوزبانگی و آموزش پیش دبستانی از مراکز پژوهشی کشورگردآوری و از میان آنها به روش پیشنهادی تابانه (2004) و نمونهگیری گوله برفی تعداد10 پژوهش که قابلیت بررسی داشت، برای فرا تحلیل انتخاب شد. پژوهشها بر اساس این فهرست که شامل مولفههای روش شناختی تحقیق مانند پرسشها، فرضیهها، اهداف، جامعهی آماری، نمونهگیری، روش پژوهش، روش آماری، روایی و پایایی پرسشنامهها است، برای فرا تحلیل انتخاب شدند. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار فرا تحلیل جامع صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت وهانتز (1990) نشان داد که رابطه بین دوزبانگی و پیشرفت تحصیلی حمایت لازم را دریافت نکرد. همچنین نتایج حاکی از آن است که آموزشهای پیش از دبستان، عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
فراتحلیل نقش آموزشهای پیش از دبستان و دوزبانگی در پیشرفت تحصیلی اصغر شیر علی پور 1 مسعود اسدی 2 علی محمد نظری 3 زینب شکوری 4 چکیده پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین پژوهش، تحت عنوان «فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینهی مطالعات دوزبانه و آموزشهای پیش از دبستان در پیشرفت تحصیلی پرداخته است.
در میان نواحی مختلف ایران، بیشترین جمعیت غیر فارسی - academic achievement - Premuzic & Frunham - Lounsbury, Steel, Loveland & Gibson - Kemmelmeier, Danielson & Bastten - Bilingualism - preschool education زبان را ترکها تشکیل میدهند و در مناطق دیگر، استفاده از زبان هایی چون کردی، لری، عربی، بلوچی، گیلکی، ترکمنی و تاتی رواج دارد.
انجام فراتحلیل اقتضا دارد که - Bloom - Taiwo & Tyolo - Taylor, Gibbs & Slate - Halliburten - Sylva & Pugh - Parker - Sammons, iraj-Blatchford, Sylva, Melhish, Taggart & Elliot - meta analysis - systematic review تعداد قابل اتکایی از کارهای پژوهشی در موضوعی واحد در جامعه وجود داشته باشد، از اینرو انجام آن در حوزهها و موضوعاتی امکانپذیر است که حداقل به لحاظ کمی تعداد تحقیقات در آن، درخور توجه باشد که موضوع نقش دوزبانگی و آموزشهای پیش از دبستان بر پیشرفت تحصیلی یکی از آنهاست.
این در حالی است که نتایج مطالعات حسینی، 1371؛ یمنی دوزی سرخابی،1371؛ نوریه گل محمدی و بهرامی، 1371؛ ادیب،1372؛ اصل فتاحی، 1372؛ آبرومند، 1373؛ برازی، 1373؛ سنگبری، 1373؛ نصرتی شعار،1373؛ نجاریان و مکوندی، 1376؛ جوادی، 1379؛ مرتضی نژاد، 1381؛ سپهر، 1382 و صفرزاده، 1388 نشان میدهند که آموزش به زبان اولیه میتواند در پیشرفت تحصیلی مؤثر باشد.