چکیده:
اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کمتجربگی، معلمان تازهکار را در سالهای اولیه کارشان گاهی تا سرحد ترک شغل تحت فشار قرار میدهد. یکی از سختترین وجوه کار معلم تازهکار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهمترین انتظارات معلمان تازهکار از والدین چیست؟ 2. آیا نیازهای شناخته شده، اندازهگیری معنادار و قابل قبولی از متغیر نیازهای مرتبط با والدین به عمل آورده است؟ برای پاسخدهی دقیق به سوالات پژوهش، از روش آمیختهی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق، ابتدا و در قسمت کیفی با 20 نفر از خبرگان آموزشی مصاحبه شد و سپس بر مبنای یافتههای کیفی، پرسشنامه محققساخته شامل 13 سوال تدوین گشت. جامعه این پژوهش شامل تمامی معلمان تازهکار شهر تهران است (که حداکثر سه سال سابقهی خدمت در کسوت معملی داشتهاند) که تعداد آنها 6400 نفر است. از این میان، تعداد 447 پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهگیری «در دسترس» در اختیار معلمان قرار گرفت که از این تعداد 371 عدد دریافت گردید. بررسی مهمترین نیازها و انتظارات معلمان تازهکار در ارتباط با والدین نشان میدهد که پیگیری والدین از وضعیت دانشآموزان، قدردانی نسبت به زحمات معلم و دادن اطلاعات مورد نیاز دربارهی ویژگیهای دانش آموزان به معلم تازهکار، مهمترین انتظارات و نیازهای معلمان میباشند. استفاده از نظرات والدین در ادارهی کلاس و نیز هماهنگی روشهای آموزشی والدین با روش معلم، نیازهایی با کمترین رتبه شناخته شدند.
خلاصه ماشینی:
تازهمعلمان در رابطة خود با والدین، سوالات متعددی پیشرو دارند: خانوادههای دانشآموزان با من به عنوان معلم فرزندشان چگونه برخورد میکنند؟ والدین، فرزندانشان را با چه علایق و سوابقی رهسپار - sink or swim - Jahnson & Birkland - Ingersoll & Smith - Angel & Garfinkel - Heyns, Schlcty, & Vance - Grimm - Fiestritzer - Kyriacoua & Kunc مدرسه و کلاس میکنند؟ والدین دانشآموزان در چه سطح اقتصادی، تحصیلی و فرهنگی هستند؟ آیا اولیاء در امور تحصیلی به فرزندانشان کمک میکنند و یا اساسا برای وضعیت آموزشی فرزندشان اهمیت قایل هستند؟ آیا روش آموزش آنها با سبک معلم همخوانی دارد؟ آیا نزد دیگران از معلم حمایت میکنند؟ و سوالاتی از این دست.
رایان 8 (1986) در آمریکا نیز به این مطلب توجه نشان داده و اشاره میکند یکی از مهمترین مسائلی که معلمان مبتدی به سبب فقدان تجربه و آمادگی با آن چالش دارند،رابطة - McIntosh - Gordon & Maxey - Kurtz - Romatowski, Dorminey & Van - Voorhees - Kazin - Boyce - Stewart - Professional Support - Ryan آنها با والدین است.
آیا نیازهای شناساییشده، اندازهگیری قابل قبولی از انتظارات معلمان تازهکار در رابطه با والدین دارند؟ - Mentoring - Sullivan & Glanz روششناسی پژوهش روش تحقیق با توجه به هدف پژوهش، از روش آمیختهی اکتشافی 1 استفاده شده است.
نتایج این پژوهش نشان داد که انتظار معلمان تازهکار برای هماهنگی روشهای آموزشی والدین با آنان از کمترین اولویت در میان انتظارات بررسی شده برخوردار است.