چکیده:
تحولات بزرگی که در حوزههای فناوری، علم، فلسفه و نیز اقتصاد و سیاست صورت گرفت، عمیقا جهانبینی هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد و بر آرمانهای معنوی و ارزشهای آنان تاثیر گذاشت. ویژگی مهمی که قرن بیستم را از قرون پیشین ممتاز میکند، حجم عظیم تغییرات و تحولاتی است که در این حوزهها در این قرن صورت گرفته است. در قرن بیستم شکل تازهای از هنر، تحت عنوان هنر جدید به وجود آمد. در دهههای آخر قرن بیستم، تحولات عمیقی در هنر و زیباییشناسی رخ داد و هنرمندان ابزارها و روشهای بیان هنری جدیدی را تجربه کردند که فراتر از رنگ و بوم بود. هنرمند در مرکزیت ابداع هنری قرار گرفت و هنر جدید متولد گردید. آثار هنری جدید با رویکردی به فلسفه هنر مدرن آفریده شدند. در این میان عدهای از هنرمندان رفتارهایی افراطی و نامتعارف در پیش گرفتند که این مقاله میکوشد با آوردن نمونههایی از آنها و تطبیق با فلسفه هنر مدرن، این آثار را ریشهیابی کند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی– تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای است.
خلاصه ماشینی:
آن چه را که ما به عنوان هنر میشناسیم مبتنی بر خوشایندی و حظ بصری است و از کارکرد زیباییشناسی و جذابیت نشات میگیرد، اما هنر معاصر از ادراک زیباییشناسانه فاصله گرفته و این تمایل جای خود را به تلاشی در جهت اشاعه اخلاقیات بیروح و تهاجمی و ستیزهجویانه داده است که درصدد ایجاد شوک در ذهن و احساس مخاطب هستند.
سوال اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه آیا فلسفه هنر مدرن با رفتارهای افراطی در هنر جدید ارتباطی دارد؟ در ابتدا به معرفی برخی هنرمندان و آثارشان پرداخته میشود و پس از توصیف آنها، ویژگیهای افراطی و رابطه آنها با فلسفه هنر مدرن مورد بررسی قرار میگیرد.
اگرچه هنر مدرن پدیدهای جهانی است اما این جهانیشدن به مفهوم یک شکل شدن نیست و سلیقه شخصی هنرمند، مایههای ملی و فرهنگی و دیگر عوامل در نحوه ارائه یک اثر هنری دخالت دارند.
" مارسل دوشان روزی کاسه توالت مردانهای را برای یک موزه به عنوان اثر هنری فرستاد، گرچه در آن زمان با واکنشهایی روبهرو شد، اما اینک این اثر به عنوان یکی از مظاهر هنر مدرن، مورد نظر بسیاری از صاحبنظران قرار گرفته است.
"معانی بسیاری در خصوص هنر ارائه شده است، یکی از تعابیر معروف هنر این است که هنر عبارت است از خلق زیبایی، این تعریف البته برای همه قابل قبول نیست زیرا بعضی از صاحبنظران بر خلاف افرادی که جوهره هنر را زیبایی میدانند، معتقدند یک اثر هنری میتواند زشت باشد اما در عین حال هنر باشد...
رفتارهای مازوخیستی، همچون نحوه آفرینش این اثر از زاگ مایستر، جزء رفتارهایی است که هنرمندان معاصر با توجه به فلسفه هنر مدرن از خود بروز میدهند.