چکیده:
با وجود اینکه اهمیت فعالیت های جسمانی به روشنی پذیرفته شده است ، انگیزش و مشارکت در فعالیت های تربیت بدنی با افزایش سن کاهش مییابد. ازاین رو، هدف این تحقیق بررسی رابطه رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی و بیانگیزگی دانش آموزان در فعالیت های تربیت بدنی است . این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور، ٣٨١ دانش آموز مقطع متوسطه شهرستان بوکان به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه های آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بین فردی (IBS) پلیتر و همکاران (٢٠٠٨) با پایایی ٠/٧٨ و پرسش نامه بیانگیزگی در تربیت بدنی (AI-PE) شن و همکاران (٢٠١٠) با پایایی ٠/٨١ را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل معادله ساختاری هدف تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین مولفه های رفتار حمایت اجتماعی، حمایت از استقلال ، حمایت از شایستگی و حمایت از تعلق ، با بیانگیزگی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (به ترتیب ٠/٢٠٧- =r، ٠/٢٥٥- =r، ٠/٢١٦- =r، ٠٠١<p). همچنین ، براساس نتایج مدل سازی معادله ساختاری (SEM)، رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی به میزان ٠/٢١ بر بیانگیزگی دانش آموزان اثرگذار است . با توجه به اینکه ، کاهش رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی میتواند به بیانگیزگی دانش آموزان منجر شود، پیشنهاد شود دبیران تربیت بدنی با افزایش حمایت اجتماعی از دانش آموزان ، مشارکت آنان را در فعالیت های تربیت بدنی توسعه دهند.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی و بیانگیزگی دانش آموزان در فعالیت های تربیت بدنی محمد مازیاری*، سیدمحمد کاشف **، میرحسن سیدعامری*** * دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه ** دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه *** دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٣/٣/٢٧ تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٩٣/٢/١٤ چکیده با وجود اینکه اهمیت فعالیت های جسمانی به روشنی پذیرفته شده است ، انگیزش و مشارکت در فعالیت های تربیت بدنی با افزایش سن کاهش مییابد.
این اغلب نتیجۀ احساس بیکفایتی و کنترل نداشتن بر رفتار است و غالبا به ترککردن تربیت بدنی و یا 1 - Competence 4 - Self-determination theory 6 - Identified Regulation 2 - Autonomy 5 - Amotivation (absence of 3 - Relatedness motivation) مدرسه منجر میشود (١).
نتیجۀ تحقیق لیم و وانگ (٢٠٠٩) نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده در دانش آموزان به طور منفی با انگیزة بیرونی و بیانگیزگی آنان برای مشارکت در فعالیت های تربیت بدنی ارتباط دارد و حمایت از استقلال به طور مثبت انگیزة درونی را پیش بینی کرده بود، درحالیکه ، به طور منفی پیش بینیکنندة انگیزة بیرونی و بیانگیزگی بود (٢٧).
بنابراین ، با توجه به مطالب گفته شده و اهمیت موضوع ، در این تحقیق به بررسی رابطۀ رفتار حمایت اجتماعی دبیران تربیت بدنی و بیانگیزگی دانش آموزان در فعالیت های تربیت بدنی مدرسه ها پرداخته میشود.
1 -Interpersonal Behavior Scale 4-Structural Equation Modeling 8-Root Mean Square Error of 2 -Amotivation Inventory-Physical 5-Goodness of Fit index Approximation Education 6-Comparative Fit index 3-Confirmatory Factor Analysis 7-Adjusted Goodness of Fit index جدول ١ میانگین و انحراف معیار و ماتریس همبستگی را بین مؤلفه های رفتار حمایت اجتماعی با بیانگیزگی نشان میدهد.