چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر کارکردهای اجرایی کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی 8 تا 10 ساله شهر تهران، و یک مطالعه نیمه تجربی بود. 34 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی 8-10 ساله، به صورت در دسترس و هدف مند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار تحقیق جهت غربالگری، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون بودند. همچنین جهت ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامه عصب-روانشناختی کانرز استفاده شد. سپس گروه آزمایش برنامه حرکتی مداخله ای ژیمناستیک را برای هشت هفته دریافت کردند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از MANCOVA در سطح معناداری 0.05P≤ انجام شد. بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (0.05P≤، a492.454F=) مشاهده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه تمرینی ژیمناستیک می تواند بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی موثر باشد. از این رو، به مدارس پیشنهاد می شود که با استفاده از تمرینات ژیمناستیک می توان به کاهش اختلال هماهنگی رشدی در این کودکان کمک کرد.
The aim of this study was to investigate the possible effects of gymnastics training on executive function and sensory - motor developmental coordination disorder in children aged 8 to 10 in Tehran.This study was a quasi-experimental study. 34 children with coordination disorders 8-10 years of growth, the availability of objective, were selected and randomly divided into two groups (n=19) and controls (n=15) groups. Research tool for screening, Developmental Coordination Disorder Questionnaire and the Raven's Progressive Matrices test. The dependent variables for the assessment questionnaire nerves- psychological Conner was used. The experimental group received an eight-week program for locomotor intervention gymnastics. Statistical analysis was performed using MANCOVA P≤0.05 significant level.Significant differences between control and experimental groups on all variables, functions Executive (P≤0.05- F=492.454a) Was detected. Results Research Show The Program Training Gymnastics can effect On Improving Executive Functions of Children with New Disorder Coordination Effective growth. It is recommended that schools use the gymnastic exercises can be reduced in children with developmental coordination disorder helped.
خلاصه ماشینی:
اختلال هماهنگي رشدي، کارکردهاي اجرايي، ژيمناستيک Key words: Developmental coordination disorder, Executive function, Gymnastics ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي email: amin.
با توجه به مشکلات کودکان داراي اختلال هماهنگي رشدي پيشنهاد شده است که فعاليت حرکتي ممکن است باعث بهبود عملکردهاي شناختي و حرکتي در اين کودکان شود (رينتلا و همکاران ، ١٩٩٨؛ عليزاده و زاهدي پور، ١٣٨٣).
براي ورود افراد به مطالعه بهره هوشي اين کودکان به وسيله آزمون هوش ريون اندازه گيري شد و کودکاني که در حيطه ي نرمال قرار گرفتند، با استفاده از پرسشنامه ي اختلال هماهنگي رشدي نيز مورد بررسي قرار گرفتند و کساني که امتياز کسب شده آن ها پايين تر از ٤٧ بود و هيچگونه سابقه بيماري قلبي و يا صدمات اسکلتي عضلاني نداشتند، براي انجام پژوهش انتخاب شدند.
به عبارت ديگر، ميتوان گفت تفاوت بين نمرات دو گروه ، بيان کننده اين مطلب است که مداخله هاي زودهنگام ورزشي بر بهبود کارکردهاي اجرايي کودکان داراي اختلال هماهنگي رشدي تأثير داشته است .
فرضيه تحقيق حاضر اين بود که تمرينات ژيمناستيک بر کارکردهاي اجرايي کودکان ٨ تا ١٠ ساله ي داراي اختلال هماهنگي رشدي شهر تهران تأثير دارد.
نتايج تحقيق حاضر نشان داد که تمرينات ژيمناستيک بر کارکردهاي اجرايي در عملکردهاي حل مسئله ، برنامه ريزي و سازماندهي رفتاري- هيجاني در کودکان داراي اختلال هماهنگي رشدي تأثير معناداري دارد.
به طوريکه کاويانپور با انجام با انجام تمرينات ادراکي- حرکتي نشان داد که کارکردهاي اجرايي کودکان داراي اختلال هماهنگي رشدي بهبود يافته است .