چکیده:
هدف از پژوهش حاضر که در دسته پژوهش های "تحقیق و توسعه" است و در قالب یک طرح شبه آزمایشی انجام شد، طراحی "نرم افزار تقویت حافظه فعال"، و بررسی اثربخشی آن بر حافظه فعال دانش آموزان است. داده های این مطالعه از دانش آموزان پایه سوم (30 نفر)، پایه چهارم (30 نفر) و پایه پنجم (12 نفر) دبستان جمع آوری شد. این کودکان به مدت 10 جلسه در برنامه مداخله ای شرکت کردند. خرده آزمون حافظه فعال "مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه" و "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" بر روی هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. پس از حذف اثر پیش آزمون، آزمون t وابسته در مورد نمره آزمون حافظه فعال "مقیاس هوشی تهران-استنفورد بینه" (05/0P< و 967/0,r=71df= , 869/10t=-) و "مقیاس هوشی وکسلر کودکان" (05/0P< و 983/0,r=71df= , 809/16t=-) بیان گر تفاوت معنادار نمرات پس آزمون می باشد. بر اساس این پژوهش "نرم افزار تقویت حافظه فعال" موجب بهبودی معنادار عملکرد حافظه فعال دانشآموزان می شود.
The purpose of the present study is developing “Working Memory Training Software”, and investigating the efficacy of this computerized cognitive training on students working memory. This study is in R&D research category, and It is performed in a semi-experimental design. Its data were collected from students of the third grade (30), fourth grade (30), and fifth grade (12) of primary school. The children attended in intervention program for 10 sessions. The subtests of working memory in “Tehran- Stanford-Binet Intelligence Scale” and “Wechsler intelligence scale for children” were conducted in all three groups on the pre-test and post-test. After eliminating the pre-test effect, Paired-Samples T-Test on total scores of subtests of working memory in “Tehran-Stanford Binet Intelligence Scale” (t=10.869, df=71, r=0.967& P<0.05) and in “Wechsler intelligence scale for children” (t=16.809, df=71, r=0.983& P<0.05) revealed a significant difference in post-test scores. Based on this study The “Working Memory Training Software” causes significant improvement in students working memory performance.
خلاصه ماشینی:
اين مفهوم که به مهارت هاي توجه ، حل مسأله و کنترل تکانش 1Working Memory (WM) 2Basic Cognitive Skill 3Executive Function 4Cognitive ability 5Interference 6Conflict 7Distraction مربوط ميباشد، همبستگي نزديکي با هوش سيال ١ دارد و شاخــصي قوي براي تعيين ميزان مــوفقيت تحصيلي و شغلي است .
اين برنامه هفتگي، با استفاده از تعدادي بازي براي تقويت حافظه فعال توليد شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است (ارجمندنيا و شکوهي يکتا، ١٣٩١).
با توجه به آنچه گفته شد، با وجود آن که روانشناسي تربيتي يادگيري را مستلزم استفاده بهينه از حافظه فعال ميداند و پژوهش هاي بسياري در زمينه رابطه بين حافظه فعال و يادگيري و پيشرفت تحصيلي در ايران (مانند: ارجمندنيا و سيف نراقي، ١٣٨٨؛ ميرمهدي، عليزاده و سيف - نراقي،١٣٨٨؛ اسدزاده ، ١٣٨٧؛ عابدي و آقابابايي، ١٣٨٩؛ مولوي و ميرزاي ناظر، ١٣٨١)، و در ساير کشورهاي جهان (مانند: نوو و برزنتز،٢٠١٣؛ هورنانگ ، برانر، روتر و مارتين ، ٢٠١١؛ آلووي، بيبايل و لو، ٢٠١١؛ تول و وَن لويي، ٢٠١٣؛ گيبسون ، گوندولي، جانسون ، استيجر و موريسي، ٢٠١٢) انجام شده است ، اما تاکنون برنامه آموزشي رايانه اي براي تقويت حافظه فعال در ايران ساخته نشده بود.
"نرم افزار تقويت حافظه فعال ": برنامه رايانه اي که در اين پژوهش به عنوان برنامه مداخله اي استفاده شده است ، توسط پژوهشگر به منظور ارائه تمرين هاي رايانه اي شناختي براي تقويت حافظه فعال کودکان توليد شده است .