چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبکهای یادگیری فرزندان میباشد. بدین منظور نمونهیی 400 نفری از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب و با آزمونهای سبکهای یادگیری کلب و سبکهای فرزندپروری اصلاح شدهی شفر مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانسی استفاده گردید. تحلیل یافتهها نشان داد سنخ فرزندپروری در برگیرندهی دو والد مقتدر، به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری تجربهی عینی به دست آوردهاند. مقایسهی نمرههای شیوهی یادگیری مشاهده تاملی در نوجوانان نشان میدهد که بین گروههای مورد بحث تفاوت معنیداری وجود ندارد. سنخهای فرزندپروری مادر مستبد/ پدر مستبد، مادر بیتفاوت/ پدر سهلگیر و مادر بیتفاوت/ پدر بیتفاوت به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری مفهوم سازی انتزاعی به دست آوردهاند. و بالاخره نوجوانان خانوادههای دارای سنخهای فرزندپروری مادر مقتدر/ پدر مقتدر، مادر سهلگیر/ پدر مقتدر و نیز مادر سهلگیر/ پدر سهلگیر نسبت به سایر سنخها نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری آزمایشگری فعال به دست آوردهاند.
خلاصه ماشینی:
جهت پاسخگویی به پرسش اصلی این پژوهش مبنی بر اینکه «آیا سنخهای فرزندپروری خانواده میتوانند بر شیوهی یادگیری فرزندان تأثیر بگذارند یا خیر؟»، نمرههای فرزندان خانوادههای دارای شرایط ورود به پژوهش در شیوههای مختلف یادگیری یعنی شیوه یادگیری تجربه عینی (CE)، شیوه یادگیری مشاهده تأملی (RO)، شیوه یادگیری مفهوم سازی انتزاعی (AC) و شیوه یادگیری آزمایشگری فعال (AE) با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه مورد مقایسه قرار گرفت.
آزمون شفه برای مقایسه میانگین نمرههای آزمودنیها در شیوه یادگیری مفهوم سازی انتزاعی بر حسب سنخ فرزندپروری خانواده (I) سنخ (J) سنخ تفاوت میانگینها (I-J) سطح معناداری مادر (AV)/ پدر (AV) مادر (AN)/ پدر (AN) *76/4- 004/0 مادر (U)/ پدر (I) **57/3- 013/0 مادر (U)/ پدر (U) ***69/4 001/0 مادر (AV)/ پدر (AN) مادر (AN)/ پدر (AN) **18/5- 024/0 مادر (U)/ پدر (U) **11/5- 009/0 مادر (AV)/ پدر (I) مادر (U)/ پدر (U) **24/4- 046/0 مادر (AN)/ پدر (AN) مادر (I)/ پدر (AV) **61/5 016/0 مادر (I)/ پدر (I) *67/6 003/0 مادر (I)/ پدر (AV) مادر (U)/ پدر (U) *5/5- 006/0 مادر (I)/ پدر (I) مادر (U)/ پدر (I) **48/5- 011/0 مادر (U)/ پدر (U) ***6/6- 001/0 001/0P< *** 05/0P< ** 01/0P< * در ادامه نمرههای شیوه یادگیری آزمایشگری فعال (AE) در نوجوانان خانوادههای دارای سنخهای متفاوت فرزندپروری با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه مورد مقایسه قرار گرفته که نتیجهها در جدولهای زیر خلاصه شده است.