چکیده:
هدف تحقیق حاضر تعیین اثر فراخوانی هیجان بر ارتقاء حافظی حرکتی ضمنی بود. به همین منظور تعداد 40 نفر از جامعهی دانشجویان دانشگاه خوارزمی (20زن و 20 مرد)، به صورت در دسترس انتخاب و پس از کسب ملاکهای لازم برای ورود به گروه نمونه، به صورت تصادفی در دو گروه هیجانی (10 زن و 10 مرد) و خنثی (10 زن و 10 مرد) قرار گرفتند. آزمایش شامل دو دورهی اکتساب و یادداری بود. برای این تحقیق تکلیف تطبیق رنگ زنجیرهای در نظر گرفتهشد. در دورهی اکتساب هر دو گروه به اجرای تکلیف در 6 بلوک 150 کوششی با توالیهای تکراری و تصادفی پرداختند. طی اکتساب هیجان، یک گروه با استفاده از روش دستکاری شکست برانگیخته شد، در حالیکه گروه دیگر در شرایط خنثی به سر میبرد. در طول آزمایش تغییرات غلظت کورتیزول بزاق و اضطراب مورد اندازهگیری قرار گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد، هیجانی سازی تکلیف منجر به افزایش غلظت کورتیزول بزاق و اضطراب گروه هیجانی شد؛ در حالیکه گروه خنثی در فاصلهی زمانی 24 ساعت هیچ پیشرفتی در یادگیری تکلیف تطبیق رنگ زنجیرهای نداشت؛ گروه هیجانی در همین دورهی زمانی ارتقاء معناداری در عملکرد نشان داد.
The Purpose of this study was investigating the effects of the emotion elicitation on the enhancement of the
implicit motor memory. To achieve this goal, of the students of Kharazmi University, 40 undergraduate
students (20 male and 20 female students), who were accessible, were selected, and then they were divided
randomly into two emotional and neutral groups: in each group there was 10 men and 10 women. Serial
color matching task was considered for this study. The experiment included two periods: acquisition and
remembering period. In the acquisition period, all groups practiced the task for six blocks of 150 trials with
the repetitive and random frequency. During the acquisition period, the emotion of a group was aroused by
the method of manipulating failure while the other group was in a neutral situation. During the experiment,
the changes occurred in the density of the salivary cortisol and anxiety was measured. The Results showed
that increasing the emotion of the task could increase the density of the salivary cortisol and anxiety.
Furthermore, while the neutral group had no enhancement in SCRT learning during the 24 hours, the
emotional group showed substantial enhancement during the same period of time.