چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش غیررسمی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خوارزمی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه گیری به شکل تصادفی انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از انجام مصاحبههای اولیه، تهیه گردید. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه و محاسبه آلفای کرونباخ آن و تایید شاخصههای روانسنجی پرسشنامه، این پرسشنامه در سطح 850 دانشجوی دختر و پسر به تساوی توزیع گردید. با حذف پرسشنامههای مخدوش 733 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در تحلیل عامل دادهها، 13 عامل (با 48/47 درصد تبیین واریانس) مشخص شد. آزمون مقایسهای به عمل آمده در مصادیق آموزش های غیررسمی در سطح دختران و پسران دانشجو، نشان داد که دانشجویان دختر در زمینههای پژوهش در مسایل دینی، افزایش شناخت دینی، آشنایی با مقوله جهانی شدن و تفکرات سیاسی مختلف به شکل معناداری بالاتر از پسران قرار گرفته اند و پسران در زمینههای توجه به باطن دین، توجه بیشتر به اخلاقیات به جای احکام، نگرش ها و فعالیت های سیاسی و کاربری نامناسب از فن آ وری ها و پسرفت فرهنگی، به شکل معناداری بالاتر از دختران قرار گرفته اند.
The goal of this research is to investigate the effect of informal education on female and male students of
Khurazmi University. The method of research is survey research. The scale is based on primary interviews,
creating research questionnaire, investigating the facial and content validity of questionnaire and calculating the
cronbach’s alpha of the questionnaire. Verifying the psychological aspects of the questionnaire, they are
distributed among 850 male and female students equally. By removing the falsified questionnaires the 733 were
investigated. The results imply that in factor analyses of the data, 13 factors (47.48%) have been identified. The
performed comparative study of female and male students showed that the female students in religious studies,
increasing religious knowledge, acquainting with globalization and political thought are standing in a higher
level than male students. On the other hand, male students in considering the essence of religion and morality
instead of religious rules, political views and activities, abuse of technology and cultural retardation are standing
in a higher level than female students