چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و راهبردهای مقابلهای، در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری، انجام گردید. بر این اساس پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوعی علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، بدین منظور 100 نفر از دانشجویان سیگاری و100 نفر دانشجوی غیرسیگاری از جامعه مذکور، به صورت نمونه، تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه توسط آزمونهای تکمیل ریشه کلمه (سوگیری حافظه ضمنی) و راهبرهای مقابلهای لازاروس و فالکمن، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان سیگاری نسبت به دانشجویان غیرسیگاری در آزمون تکمیل ریشه کلمه، لغات بیشتری را به شکل هیجان منفی تکمیل نمودند؛ که حاکی از وجود سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در دانشجویان سیگاری بود. همچنین دانشجویان سیگاری بیشتر از راهبردهای مقابلهای هیجان مدار، در هنگام مواجهه با مسائل استفاده میکنند. در مجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصهی پیشگیری از مصرف سیگار در دانشجویان داشته و نشان می دهند؛ که سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و چگونگی استفاده از راهبردهای مقابلهای؛ به عنوان عوامل زمینهساز، حائز نقش احتمالی در گرایش دانشجویان به مصرف سیگار است.
خلاصه ماشینی:
در مجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصهی پیشگیری از مصرف سیگار در دانشجویان داشته و نشان می دهند؛ که سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و چگونگی استفاده از راهبردهای مقابلهای؛ به عنوان عوامل زمینهساز، حائز نقش احتمالی در گرایش دانشجویان به مصرف سیگار است.
بر این اساس پژوهشگران با توجه به فقدان پژوهشی از این دست در کشور به دنبال یافتن این پاسخ هستند که آیا سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری متفاوت است؟ روش جامعه آماری، نمونه و روش اجرای پژوهش این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی مقایسهای است.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری دانشجویان با هدف تعیین تفاوت بین دو گروه در متغیرها منابع تغییرات شاخص آماری متغیرهای وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدار F سطح معناداری ضریب اتا گروه لغات هیجانی منفی 08/31 1 08/31 61/9 001/0 403/0 لغات خنثی 17/6 1 17/6 542/1 314/0 089/0 راهبرد مقابله مسئله مدار 73/22 1 73/22 18/3 030/0 184/0 راهبرد مقابله هیجان محور 82/24 1 82/24 16/4 001/0 312/0 سؤال پژوهش حاضر، بررسی تفاوت سوگیری حافظه ضمنی و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری بود.
به عبارتی نتایج فوق حاکی از وجود سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و استفاده از راهبردهای مقابلهای هیجان مدار در مقابل مسئله مدار در دانشجویان سیگاری است.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در دانشجویان سیگاری وجود دارد.